Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Porsche 935 – nyutgåva med 700 hästkrafter

Porsche dammar av en gammal klassikers former. Här är nyutgåvan av 935, en 911 GT2 RS-baserad tävlingsbil med 700 hästkrafter. Pris: över sju miljoner kronor.

Medan alla blickar är riktade mot Paris där den stora bilsalongen öppnar upp portarna för bilar och människor under nästa vecka drar Porsche till med en rejäl smällkaramell på Rennsport Reunion-träffen på Laguna Seca Raceway i Kalifornien.

Smällkaramellen är en, som Porsche själva benämner den, en nyutgåva av tävlingsbilen 935 som tillverkades mellan 1976 och 1981. Den påminner framför allt om 1978 års Le Mans-racer 935/78 som i folkmun kom att kallas för Moby Dick. Den ansågs nämligen likna den berömda valen, på grund av färgen och det långt utdragna bakänden.

– Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Frank-Steffen Walliser som är chef för Motorsport och GT-bilar.

Nyutgåvan är av 935 må se ut som en racer från förr, men tittar man närmare på den ser man tydligt detaljer som är moderna. Och teknikmässigt är det inget gammalt med bilen, den är nämligen baserad på senaste generationen Porsche 911 GT2 RS (991.2), besten som pumpar ut 700 hästkrafter till bakhjulen och gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder.

Större delen av karossen är utbytt till skräddarsydda delar i materialet CFRP, det vill säga kolfiberförstärkt plast som både är starkt och lätt. I och med den strömlinjeformade karossen med extra breda flyglar mäter bilen 486,5 centimeter på längden. Det är nästan 32 centimeter längre än 911 GT2 RS. På bredden mäter den 203,4 centimeter, drygt 15 centimeter mer än 911 GT2 RS.

Till och med den enorma bakvingen, med sina 199 centimeter från sida till sida, är bredare än en 911 GT2 RS. Vingen är dessutom 40 centimeter djup. Vingens ändstycken innehåller lysdioder, en lösning hämtad från Porsches LMP1-bil.

Ta en titt på ändrören. Dessa är i titan och har en speciell utformning med flänsar. Så såg det även ut på tävlingsbilen Porsche 908 från 1968. Detaljen är alltså en hyllning till bilen som under flera år deltog i bland annat sportvagnsvärldsmästerskapet och i amerikakanadensiska Can-Am-serien.

Även interiört hittas flirtar med gamla tider, bland annat detaljer som påminner om tävlingsbilar som 917 och 909 Bergspyder samt om 2000-talsikonen Carrera GT.

Ratten är betydligt modernare än den enkla, treekrade som fanns i 935/78 under 1970-talet. Den är liten och i kolfiber, med knappar för de viktigaste funktionerna. Mätarhuset har några analoga mätare, precis som förr i tiden, men ett digitalt mätarkluster, hämtat från 911 GT3 R, utgör större delen av förarens instrument.

Bilen är faktiskt utrustad med luftkonditionering och kan fås med två stolar. Passagerarstolen är dock ett tillval.

Nya 935:ans motor är en boxersexa på 3,8 liter och som ger 700 hästkrafter. Det är samma siffror som i 911 GT2 RS

. Maskinen, som är delvis stumt monterad, är kopplad till en stumt upphängd sjuväxlad PDK-dubbelkopplingslåda som manövreras via paddlar på ratten.

https://youtu.be/Otxf-WSj5CA

Hur snabbt bilen är berättar inte Porsche, men då den är betydligt lättare än 911 GT2 RS kan vi misstänka att 0-100-tiden på 2,8 sekunder kapas en aning.

Originalet Porsche 935/78 "Moby Dick".Originalet Porsche 935/78 "Moby Dick".Originalet Porsche 935/78 "Moby Dick".
Originalet Porsche 935/78 "Moby Dick".

Bromsarna är delvis identiska med de som finns på 911 GT2 RS, men skivorna är inte kolfiberkeramiska, något som är standard på just 911 GT2 RS. Skivorna är nämligen av stål och har mindre dimensioner – 380 millimeter fram i stället för 410, och 355 millimeter bak i stället för 390. Dessutom har bromsarna fått en rad funktioner som man normalt bara hittar på banbilar.

Porsche 935/78 på Goodwood Festival of Speed tidigare i år.Porsche 935/78 på Goodwood Festival of Speed tidigare i år.Porsche 935/78 på Goodwood Festival of Speed tidigare i år.
Porsche 935/78 på Goodwood Festival of Speed tidigare i år. Foto: Robin Törnros

77 exemplar av 935-utgåvan ska byggas. I standardutförande är de lackerade i färgen Agate Grey. Den klassiska Martini-liveryn finns som tillval.

701 948 euro är baspriset för bilen, det motsvarar knappt 7,3 miljoner kronor.

Nyutgåvan av Porsche 935 är inte gatlegal.