Porsche Carrera Cup Scandinavia tävlar på Le Mans
I samband med 100-årsfirandet av 24-timmarsloppet på Le Mans nästa sommar kommer skandinaviska Porsche Carrera Cup tillsammans med sin franska motsvarighet PCCF att gästspela på världens mest legendariska landsvägsbana.
Nästa år kommer att innebära stort firande i sportvagnskretsar, inget snack om saken. Redan 1923 kördes första landsvägsloppet på vad som skulle bli Circuit de la Sarthe. Ett otroligt hårt uthållighetstest under tävlingsmässiga former, kört under 24 timmar. Grusvägar, potthål och allt annat som de vanliga vägarna i de södra utkanterna av det franska samhället Le Mans kunde bjuda på. Och där har vi det – Le Mans. Ett namn som blivit så mycket större än orten det kommer ifrån.
Under helgen 10-11 juni 2023 kommer arrangören ACO och hela sportvagnsvärlden att fira 100-årsjubileet stort, dessutom med svenskt inslag. Under förmiddagen före starten i 24-timmarsloppet kommer Porsche Carrera Cup Scandinavia och den franska motsvarighetemn PCCF göra gemensam sak för att, som det sägs, värma upp publiken.
– Två av våra mest framstående racingmästerskap möts på en plats som genom åren varit synonym med framgång för Porsche, säger Thomas Laudenbach, Vice President, Porsche Motorsport. Vi ser fram emot en magnifik motorsportupplevelse.
Med andra ord kommer en tävling på klassiska Le Mans-banan att ingå i det Scandinaviska mästerskapet och målet är att det ska bli en så kallad bumper-grip. Alltså ett fullt startfält med vad som motsvarar 71 bilar på den drygt 13,5 kilometer långa banan för det 45 minuter långa loppet. Tävlingens officiella namn är Porsche Carrera Cup Le Mans och kommer mycket riktigt att räknas som deltävling i både PCCS och PCCF.
– Porsche Carrera Cup Le Mans blir en häftig upplevelse för alla som älskar Porsche och skandinavisk motorsport, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige.
– Vår förhoppning är 24 ordinarie bilar från PCCS och motsvarande mängd från PCCF. Därutöver toppas startfältet upp av välmeriterade gästförare. Detta blir en guldkantad supertävling som dessutom sammanfaller med ett fyrverkeri av jubileumsfestligheter som ger vårt event extra tyngd, berättar Raine Wermelin.
Med sina 19 totalsegrar på Le Mans, fördelade sedan 1970 då Porsche 917 (provkörning hittar du här!) med Richard Attwood och Hans Herrmann tog den första, är det tyska märket det mest framgångsrika i historien. Under 2023 kommer Porsche dessutom tillbaka för att utmana om totalsegern i 24-timmarsloppet med nya 963-modellen. En bil som för övrigt just nu genomgår rigorösa tester med Penske-stallet, som kommer att driva satsningen under namnet Porsche Penske Motorsport. Samtidigt firar Porsche 75 år som tillverkare och 911-modellen firar 60 år. Man kan tro att en 20:e seger vore något att toppa det där jubileumsåret med. Men konkurrensen kommer att vara hård som stål. Regerande vinnarna Toyota kommer inte att bli enkla att slå. Lägg därtill exempelvis Peugeot, Ferrari, Cadillac, Alpine och Glickenhaus som alla vill slåss om totalsegern.
– Efter tre utmanande pandemiår 2020–2022 skapas på nytt förutsättningar för spännande samarbeten inom motorsporten, avslutar Wermelin. Vår treåriga motorsportstrategi inför 2022 var bland annat SM-status för mästerskapet och introduktionen av den nya tävlingsbilen 911 GT3 Cup (992), samt att på nytt tävla i ett stort event på en internationell bana. Samtliga ambitioner förverkligas nu på bästa tänkbara sätt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se