Raceingenjör för en helg – Teknikens Värld rycker in
Förarprestationer i all ära. Utan en rätt injusterad bil vinner man inga tävlingar. Häng med när vår reporter fick vara raceingenjör under STCC-finalen.
Tanken kläcktes över en öl: borde inte jag följa med och vara raceingenjör en helg? På andra sidan det lilla barbordet sitter Emil Sällberg, till vardags stötdämparingenjör, på helgerna ser han till att få fart på bilarna i Lestrup Racing Team i STCC, den mest prestigefulla serien i svensk banracing. I fjol gjorde han det så väl att man tog hem titeln, med Rob Huff bakom ratten.
Vi känner varandra, Emil och jag, sedan vi arbetat tillsammans i stötdämparbranschen, och gillar båda att fundera över bilars beteenden. Oftast blir det så att han förklarar och jag lyssnar. Lite så lär det nog också bli om jag ska försöka agera ingenjör på en STCC-tävling. Efter att ha vridit och vänt på tävlingskalendern kommer vi fram till att det lämpligaste tillfället är själva finalen, som äger rum på skånska Ring Knutstorp 8-9 oktober.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se