Racing, regelbrott och revansch!
Ni kanske minns premiären av Fiber Direkt Cup? Om inte så kom Teknikens Världs team näst sist. Därför annonserade vi efter förstärkning. Stefan ”kanske-inte-Lill-Lövis-men-ändå” Johansson, bördig från Överkalix men boende i Örebro – 65 kg lätt och snabb som en vessla – blev vårt val när brevskörden med ansökningar gicks igenom.
Teknikens Värld
Stefan forslades medelst tåg till huvudstaden, hängde med på biltest under dagen och försågs med heta gokarttips inför kvällens batalj i Frihamnen. Både Stefan och den 25 kg tyngre redaktionschefen var märkbart nervösa inför den supersnabba och enligt utsago även livsfarliga banan. Nu är ju gokartbanor i sig sällan livsfarliga, utan snarare klientelet som vill vara racerförare men inte hittar bromsen, och sådana fanns det minst en av i Fiber Direkt Gokart Cups andra tävlingsomgång. Vi var några som inte vågade använda den högra pedalen fullt ut också. Betydligt bättre på att både gasa och bromsa var Raceboys som vann race 1, och Elit Sports Club som segrade i race 2. Teknikens Världs högsta önskan var att inte komma näst sist, som vi gjorde i första omgången, och det fixade vi tack vare stabil körning av ungdomspersonen/redaktionsmedlemmen/racerföraren Oskar Krüger som tillsammans med prenumeranten Stefan Johansson och den äldre mannen Lars Wiezell lyckades hämta upp redaktionschefens tappade placeringar. Vi hade i alla fall den snabbaste tiden, den satte Wiezell genom att köra genom fel depå vid förarbytet…
Kanske kan du som är prenumerant (och typ EM-mästare i gokart… minst) hjälpa oss till ännu bättre placeringar? Maila marcus.engstrom@teknikensvarld.se, märk mailet ”gokart”. Nästa tävling är den 8:e december.
Nedan kan du läsa racerapporter från några av de tävlande teamen. Notera att nästan samtliga hade ”den sämsta karten”.
Tilläggas skall att gokartbanan i Frihamnen har helt nya kartar inom några dagar. Alla gokarts byts ut.
Jonas, Arrangör
Då var det dags för race 2!
Banan denna gång var ganska okörd mark för många.
Vet att det smygtränats en hel del på dagtid. Kan vart officiellt kundmöten så jag säger inga namn...
Vi kör första om gången 17.00 med 13 lag som kom direkt från jobben och tog i ordentligt.
Mycket energi vilket gjorde att vi fick en del stopp/gulflagg pga vända bilar. (För hög fart in i kurvan?)
Andra race kom igång runt 20.00.
Lågt blodsocker och mycket vilja på 13 nya lag i hallen! Bilbyten till några nya kartar sedan full fart.
Några toppade lag där det var mycket racingerfarenhet. Är otroligt imponerad fortfarande att det skiljer så lite
mellan våra intresserade av racing och de gamla racingproffs som finns med. Mycket träning bakom och all heder till amatörerna.
Sammanfattning: 26 vassa lag med ca 75-80 heta förare som jagar bucklan är spännande!
Tur att vi har en (levande) regelbok (jag) som jämnar ut ställningarna och glöm inte att det är 5 race kvar.
Fiberdirekt
Härligt med raceday! Den nya banan i Frihamnen är riktigt kul och sätter alla sinnen i fokus.
Det är dock svårt att köra avslappnat med alla kurvor… Musklerna är på helspänn och man känner av 1 timmes körning i hela kroppen.
Tyvärr var det lite för stor avvikelse på materialet och bil 15, som vi fick i racet var påtagligt långsammare än "alla" andra bilar på banan. Nu vet vi hur förarna i Jordan stallet kände sig under tiden då F1 Ferraris dominerade.
Team Kihlströms
Vi kom till andra deltävlingen i Fiber Cup med en andra plats i bagaget från vår grupp i första deltävlingen, och var riktigt taggade inför kvällens uppgift. Vi hade lite otur med tilldelning av kart i kvalet, och placerade oss först på 10:e plats vilket naturligvis inte var idealiskt. När tävlingen startade så avancerade vi under de första tre varven upp till fjärde plats, för att sedan under tävlingens gång arbeta oss upp att ligga ömsom tvåa eller trea i loppet. Över mållinjen slutade vi en halv kartlängd från att bli tvåa, men slutade alltså på en tredje plats. Allt frid och fröjd tänkte vi. Men i vårt heat så hade vi cirka tio gulflagg-situationer, och på den här banan i Frihamnen var regeln att under gulflagg så måsten alla köra HELA banan i gångfart, vilket inte har någon större betydelse om det bara är ett race i en grupp. Nu fick det en avgörande betydelse då den andra gruppen som körde efter oss inte, vad jag såg, hade någon gulflagg över huvud taget och därför lyckades första bilen i den gruppen att avverka två varv mer än första bilen i vår grupp. Detta kommer alltså att få en negativ påverkan för alla som körde i första gruppen, eftersom serien går ut på att ha avverkat flest varv när serien avslutas. Nåväl, that´s racing, det blir inte alltid som man tänkt sig, men det är långt kvar och allt kan hända. Nu är vi ännu mer taggade att ta oss an nästa deltävling!
K A K
Frihamnsbanan är ju verkligen speciell och kräver både mod och kondition hos förarna. KAK:s pro/am lag gjorde bra ifrån sig i den hårda konkurrensen och även denna gång var Gokartässet Kevin Thor ankare i laget. Han kvalade in laget till P3 och körde även första stinten där han snabbt tog sig till ledning och hade en av kvällens hårdaste duster mot lag Elit Sports Club (som för övrigt verkligen hade sizat ned och maxtoppat sitt lag!). KAK:s amatörförare höll sedan ställningen mycket väl under sina respektive stinter och malde på bra med relativt goda varvtider. Med snabba och effektiva förarbyten, och utan snurrningar, kunde KAK avsluta på en andra plats i sitt heat. Detta trots att de liksom alla andra lag hade den sämsta karten.
Flashgordon
Team Flashgordon var laddade till tusen inför premiären på en för kvällen ny Fibercup-bana. Förberedelserna kunde kanske varit något bättre då delar av teamet hade befunnit sig i sjukstugan inför loppet och ingen i gänget hade hunnit lära känna banan - endast undertecknad hade kört ett par varv på denna mycket snabba och krävande bana.
Vi kvalade in som sista bil. Det dåliga kvalet kan förmodligen summeras till kombinationen bristande förarskicklighet parat med en ”kamel-kart” (kart #15) som vi hade äran att framföra. Jisses vilken dålig kart - ett riktigt ras! Det kom dock något positivt ur vårt usla kval – i racet fick vi den stora äran att framföra en av de tre nya kartarna. Sicken skillnad! Efter en timmes gnet hade vi lyckats ta oss upp ett par placeringar och precis innan målgång lyckades vi passera Teknikens Värld. Då kändes det helt plötsligt mycket bättre.
KAM Redovisning
En gång är ingen gång men två gånger är en regel.
Långloppets andra race präglades återigen av flaggkaos.
"Spännande" blåflaggningar från race ett fortsatte,
åtföljda av aningslösa varningar och oförtjänt svartflaggning.
Det kostade oss pallchansen trots absoluta topptider (bästa varv 26,916)
Och då klagar vi inte ens på att vi fick racets segaste kart nr 19 i kvalet.
Team GAS
Team GAS valde att börja kvällen med en kolhydratsladdning värdig en vasaloppsåkare, ett smart drag skulle det visa sig då vi fick såväl blodsockerövertag som mer vikt över hjulen och ett fantastiskt kurvgrepp. Laddade och stärkta av detta satte vi vår vana trogen långsammaste föraren först i bilen, detta för att värma däck och allmänt vara i vägen... resultatet lät inte vänta på sig och vi kvalade in som sexa i gruppen. Loppet drog igång, spänningen och temperamentet steg. Flaggvakterna var ovanligt på även om vissa förare uppvisade begränsat perifert seende. Efter fyra byten och 60 minuters körtid tog vi oss in på en för oss mycket hedersvärd tredje plats, vår bästa placering sedan start i cupen hösten 2014. Självklart har vi nu fått blodad tand, alla tre i laget överväger att lämna ekorrhjulet jobbet och i stället kvala in i någon glamorös formel-serie där vin, glädje och sång flödar!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se