Rickard Rydell gav Seat VM-guld
Genom att Rickard Rydell segrade i det första WTCC-loppet i Okayama, Japan, säkrade Seat märkes-VM. Triumfen var svenskens andra för säsongen.
– Fantastiskt roligt att komma tillbaka till Japan efter 15 år och ta en seger, den här gången i WTCC. Min första tanke när jag korsade mållinjen var att vi äntligen vunnit märkestiteln. Hela året har märkes-VM haft högsta prioritet för oss och det är mycket hårt arbete från alla i teamet som ligger bakom den här framgången, säger Rickard Rydell.
Under alla träningspass och kvalet var det BMW i topp på Okayama International Circuit men på söndagen var det blött och framhjulsdrivna bilar kunde utmana. Rydell startade femma i det första loppet och var trea ut ur första kurvan. När han passerat teamkompisen Tiago Monteiro satte han upp jakten på ledaren Jörg Müller. På det elfte varvet kunde Rydell passera BMW-föraren och tog sedan en övertygande seger. Lopp nummer två, där Tom Coronel segrade i en bensindriven Seat, slutade med en niondeplats för Rydell.
– Min bil gick riktigt bra idag, jag var själv förvånad över att jag kunde slå BMW och Jörg Müller. Till det andra racet tyckte jag att det var tillräckligt blött för regndäck men redan några varv in i tävlingen insåg jag att det var fel val.
WTCC-finalen körs i Macau om tre veckor och då avgörs det vilken av Seat-förarna Yvan Muller eller Gabriele Tarquini som blir världsmästare. Tarquinis bil, liksom Agusto Farfus BMW beslagtogs dock efter tävlingen för teknisk kontroll.
Resultat WTCC Okayama, Japan, 26 oktober 2008:
Tävling 1
1. Rickard Rydell, Sverige, Seat Leon TDI, 14 varv
2. Jörg Müller, Tyskland, BMW 320si, + 5,607 sekunder
3. Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 6,941
4. Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Lacetti, + 10,696
5. Tiago Monteiro, Portugal, Seat Leon TDI, + 13,051
6. Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 13,203
7. Yvan Muller, Frankrike, Seat Leon TDI, + 14,301
8. Tom Coronel, Nederländerna, SeatT Leon, + 14,760
Tävling 2
1. Tom Coronel, Nederländerna, Seat Leon, 14 varv
2. Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 0,097
3. Sergio Hernandez, Spanien, BMW 320si, + 6,426
4. James Thompson, Storbritannien, Honda Accord, + 7,207
5. Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Lacetti, + 8,363
6. Yvan Muller, Frankrike, Seat Leon TDI, + 15,576
7. Tiago Monteiro, Portugal, SeatT Leon TDI, + 17,992
8. Felix Porteiro, Spanien, BMW 320si, + 18,692
9. Rickard Rydell, Sverige, Seat Leon TDI, + 20,168
Förarmästerskapet efter 22 av 24 deltävlingar
1. Yvan Muller, Frankrike, Seat, 100 poäng
2. Gabriele Tarquini, Italien, Seat, 86
3. Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet, 73
4. Rickard Rydell, Sverige, Seat, 72
5. Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, 67
6. Jörg Müller, Tyskland, BMW, 60
7. Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 58
8. Jordi Gené, Spanien, Seat, 53
Märkesmästerskapet efter 22 av 24 deltävlingar
1. Seat, 304 poäng
2. BMW, 251
3. Chevrolet, 211
4. Honda, 55
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se