Rickard Rydell kör VM-final för Seat
Först klasseger med Aston Martin i Le Mans. Sedan seger med Chevrolet i WTCC i Anderstorp. När WTCC-finalen körs i Macau 18 november har Rickard Rydell chansen till en tredje seger för året på lika många tävlingshelger.
Rydell kallas in för att hjälpa den spanska biltillverkaren att vinna både förar- och märkesmästerskapet i WTCC, VM i standardvagnsracing.
Seat kan segra i både förar- och märkes-VM, och för att öka sina chanser utökar man stallet med en bil för den svenske Macau-specialisten.
- Jag ser fram emot att köra i Macau. Teamet och bilen känner jag till sedan tidigare och det ska bli roligt att arbeta med dem igen. Mitt viktigaste uppdrag är att hjälpa Seat att vinna märkes-VM, och förhoppningsvis kan jag även stötta Yvan Muller i jakten på förartiteln, säger Rickard Rydell.
Stadsbanan i Macau är ökänd i racingvärlden och bjuder på WTCC-säsongens högsta och lägsta hastigheter. På det snabba partiet når bilarna farter över 250 km/h, på det långsammaste stället är det nästan krypfart på ettans växel. Att banan därtill är omgärdad av hårda räcken eller murar bidrar till förarnas skräck eller förtjusning. Rickard Rydell tillhör kategorin förare som gillar banan.
- Macau har alltid varit en av mina verkliga favoritbanor. År 1992 nådde jag en av karriärens största framgångar när jag segrade i Macau Grand Prix, en tävling som räknas som inofficiella VM i Formel 3. I standardvagnar har jag som bäst två tredjeplatser.
I år är det ovanligt många svenskar som kommer att tävla i Macau. Förutom Rickard Rydell deltar även STCC-mästaren Fredrik Ekblom (som ska hjälpa Andy Prialux) och Calle Rosenblad, båda kör BMW.
Förar-VM inför finalen
1) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, 81 poäng
2) Yvan Muller, Frankrike, SEAT, 81
3) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 71
4) James Thompson, Storbritannien, Alfa Romeo, 69
5) Jörg Müller, Tyskland, BMW, 66
Märkes-VM inför finalen
1) BMW, 237 poäng
2) SEAT, 227
3) Chevrolet, 194
4) Alfa Romeo, 111
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se