Roadracingchef tar över F1-teamet Alpine
F1-teamet Renault byter namn till Alpine och får ny chef. Förra veckan lämnade förre chefen Cyril Abiteboul överraskande Alpine men nu vet vi varför. Renault-chefen Luca de Meo ville anställa förre teamchefen i MotoGP, Davide Brivio.
När förre Seat-chefen Luca de Meo fick jobbet som ny vd för Renault inleddes spekulationer om huruvida de Meo skulle fortsätta satsningen på Formel 1. Men det stod tidigt klart att Luca de Meos gamla intresse för motorsport inte svalnat – tvärtom.
På en pressträff nyligen hyllade Luca de Meo F1 som han menade var den allra bästa platsen för att marknadsföra ett bilmärke.
Det behövdes bara en ny struktur, vilket Luca de Meo funderade ut i höstas.
Det nya upplägget för Renaults satsning på F1 var att döpa om teamet till Alpine för att F1 skulle vara loket i marknadsföringen av det pånyttfödda bilmärket.
Luca de Meo utsåg Cyril Abiteboul till vd för Alpine och det var tänkt att Marcin Budkowski skulle sköta själva Formel 1-delen.
LÄS MER: Renault utvecklar Alpine med hjälp av F1 och Lotus
Ändrade sig och värvade
Något fick Luca de Meo att ändra sig och värva nytt. Hyllade teamchefen i MotoGP, senast i Suzukis stall, Davide Brivio värvades och Abiteboul slutade tvärt.
Nu blir i stället en Laurent Rossi chef för Alpine och det blir Brivio och Rossi som ska sköta sportbilsprogrammet Alpine och F1-satsningen.
Davide Brivio har främst gjort sig känd som en väldigt trevlig arbetsledare och han har flera framgångar inom MotoGP bakom sig. Brivio är kanske inte den som kan mest teknik men han är bra på att bygga långsiktigt och att steg för steg göra mediokra team till vinnare.
Van vid kostnadstak
Renault har i flera säsonger slagits strax bakom toppteamen Mercedes, Red Bull och Ferrari och har på senare år mer tvingats slåss för sin plats som nummer fyra i hierarkin än närmat sig de bästa.
Med Davide Brivio ska Alpine på sikt bli ett toppteam på riktigt. F1-sporten får flera nya tekniska regler från och med säsongen 2022 och det är viktigt att bygga den nya bilen så bra som möjligt från början och sedan ha ett färdigt utvecklingsprogram klart.
Davide Brivio är också från sin tid i MotoGP van att arbeta med knappa resurser, något som blir en ny verklighet för F1-teamen när det nu införs ett kostnadstak.
MISSA INTE: Renault 5 kommer tillbaka – som billig elbil
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se