Så fungerar ratten i Porsche 919 Hybrid
Att köra Porsches Le Mans-racer 919 Hybrid handlar tydligen inte bara om att gasa, bromsa och styra. Nu visar Porsche upp ”kontrollcentret” i 919 Hybrid, med 24 knappar och 6 paddlar.
Att köra en Le Mans-racer är förmodligen inte riktigt som att köra en vanlig bil. Bortsett från att den går väldigt mycket fortare så har man som förare en hel del att hålla koll på. Det belyser Porsche nu när de visar detaljerade bilder på ratten i Le Mans-racern 919 Hybrid.
Förutom att den används för att ändra riktning på bilen har 919-ratten inte så mycket gemensamt med ratten i en personbil. Porsche beskriver den hellre som ett kontrollcenter, eller som en dator som förarna har i sina händer.
I bildspelet nedan kan vi se ratten ur alla vinklar och får även alla knappar och reglage förklarade. Totalt finns 24 knappar och vred på kolfiberrattens framsida och på baksidan finns sex paddlar. I mitten finns en stor display som visar hastighet, växel, laddstatus i batterierna samt vilket läge drivlinan är ställd i.
Den mest använda knappen i 919 Hybrid, och förmodligen även de andra LMP1-bilarna, är den lilla blå knappen högst uppe till höger. Den används för att blinka med helljuset när de snabba prototyperna vill köra om de långsammare bilarna.
Även den röda knappen uppe till vänster används frekvent. Med den aktiveras boost-funktionen. Längre in mot rattens mitt finns reglage för att anpassa antispinnsystemet och reglera bromsverkan mellan fram- och bakaxel.
På baksidan finns inte mindre än sex stycken ”paddlar”. Paddlarna i mitten används för att växla, höger för upp och vänster för ned. De nedersta paddlarna är kopplingen och funktionen är identisk på båda sidor. Den lilla paddeln högst upp till vänster aktiverar boost-funktionen, den gör alltså samma sak som den röda knappen på framsidan och det är en smaksak om föraren vill använda knappen eller paddeln. Paddeln högst upp till höger aktiverar energiåtervinning manuellt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se