Saab-seger på Le mans!
I konkurrens med sportvagnar från Lotus, Ferrari, Jaguar och Aston Martin tog en Saab 93B från 1959 hem segern i Le Mans Classic. Även teamet – Retrospective Motorsport – var av svensk börd och tillsammans stod de för en enorm prestation.
12-13 juli stod Retrospective Motorsport för en av svensk racings kanske största prestationer så här långt i år. Mot alla odds lyckades det oerfarna teamet från Sverige ta den lilla bilen från Trollhättan ända till klassegern i 2008 års upplaga av Le Mans Classic.
– Fullständigt osannolikt, fantastiskt och alldeles underbart! Utbrister strax efter målgång en strålande lycklig Göran Dahlén, en av förarna i vinnarbilen, en Saab 93B av 1959 års modell.
Bilen har byggts i samarbete mellan Retrospective Motorsport och Saab Automobile i Trollhättan. Den är en exakt replika av den Saab 93 som lyckades bli trea i klassen vid 1959 års Le Mans 24-timmars, och den enda Saab som någonsin ställt upp i det legendariska loppet. I årets Le Mans Classic tävlade Saaben i klassen ”Index of Performance”, där prestationen bedöms med hänsyn till bilens vikt och motorstorlek. I klassen tävlade Le Mans-bilar mellan 1957 och 1961. Några av klassens elefanter var Lotus, Ferrari, Jaguar och Aston Martin. Få trodde nog att en Saab skulle slå dessa storheter på fingrarna. Teamet, bestående av förarna Fredrik Tornérhielm, Göran Dahlén och Bo Lindman, motortekniker Niklas ”XP” Enander, chefsmekaniker Johan Josefsson och teamcoordinatorn Kjell Löf hade inför tävlingen målsättningen att ta sig i mål. Och i mål kom de, minst sagt.
– Att med en tvåtaktsmotor på endast 750 cc och ett team utan någon som helst tidigare erfarenhet av långlopp på Le Mans planera för att blanda sig i toppstriden med sådana extrema racersportvagnar och tvättäkta Le Mans-specialare som fanns i startlistan fanns inte på kartan, medger Fredrik Tornérhielm, en av de tre förarna.
Men redan direkt efter start började det stå klart att den lilla Saaben var något stort på gång. Publiken fick se Saab 93:a passera såväl Porschar som Lotusar och italienska hingstar. När det slutligen viftades med målflaggan var man 38:e bil av totalt 66 i mål och 2,35 minuter före tvåan i klassen, en Lotus X.
– Visserligen hade vi svårt att hävda oss på de långa rakorna mot de snabbaste bilarna i heatet, men i de kurviga partierna pressade vi bilen maximalt och fick den att gå mycket fort, vi lyckades faktiskt pressa upp Saaben till en topphastighet av drygt 175 km/h, en relativt hög hastighet med hänsyn tagen till bilens förutsättningar, berättar Bo Lindman.
Det var dock inte slut där. När slutresultaten presenterades visade det sig att Retrospective Motorsport dessutom blev tvåa i Index of Performance av samtliga 400 deltagande bilar.
Le Mans Classic har arrangerats vartannat år sedan 2002 och i år deltog närmare 400 ekipage från hela världen. Bilarna delas in i sex olika klasser/tidsepoker, från en Ford Montier Spécial från 1923, till BMW:s legendariska M1:or från 1979, vilket är gränsen för att räknas som historisk på Le Mans.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se