Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nathanaël Berthon i Glickenhaus 007 #709 var träningens stora överraskning.Nathanaël Berthon i Glickenhaus 007 #709 var träningens stora överraskning.Nathanaël Berthon i Glickenhaus 007 #709 var träningens stora överraskning.
Nathanaël Berthon i Glickenhaus 007 #709 var träningens stora överraskning. Foto: PAULO MARIA/DPPI/SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK EDITORIAL/IBL

Sista träningen avklarad på Le Mans

Årets upplaga av 24-timmarsklassikern på Le Mans, den 91:a upplagan i ordningen och den 100-årsjubilerande tävlingen, närmar sig med stormsteg. Sista träningen är avklarad – med visade på ytterligare intressanta detaljer.

Spänningen är olidlig, trots att loppet inte ens har börjat. Ferrari tog med sin 499P de bägge främsta startpositionerna vid Hyperpole-kvalet i går och Ferrari var även snabbast under sista träningen, om än med startnummer 51 som kvalade tvåa. Varvtiden 3.27,275 är nästan 4,5 sekunder långsammare än under kvalet där 3.22,982 kom att ta pole position. Inget konstigt med det, teamen ställer nu in sig mer och mer inför racet vad gäller tempo för att få däcken att hålla tillräckligt länge mellan stoppen. 

Passets stora överraskning kom från Glickenhaus-bilen med startnummer 709 med Nathanaël Berthon bakom ratten. Det amerikanska teamet har hittills hört till de långsammare i klassen, även om skillnaden mellan snabbast och långsammast inte varit särskilt stor. Men varvtiden som Berthon nu satte är den snabbaste för hela teamet sedan första träningen, inkluderat kvalet. Kanske har de hittat något?

Här går det undan med Ferraris nummer 50. Dock var bild nummer 51 snabbare på dagens träning.Här går det undan med Ferraris nummer 50. Dock var bild nummer 51 snabbare på dagens träning.Här går det undan med Ferraris nummer 50. Dock var bild nummer 51 snabbare på dagens träning.
Här går det undan med Ferraris nummer 50. Dock var bild nummer 51 snabbare på dagens träning. Foto: THOMAS FENETRE/DPPI/SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK EDITORIAL/IBL

Desto tråkigare är att det inte gick att hitta någon snabb lösning på problemen som drabbade Sebastien Bourdais under Hyperpole-kvalet då hans Cadillac V-Series.R började brinna ute på banan. Under det sista träningspasset (vi räknar inte det korta uppvärmningspasset på lördag som faktisk träning) kom bilen med startnummer 3 aldrig ur depån.

Snabbaste LMP2-bil under sista träningen var Racing Team Turkeys Oreca 07 - Gibson med startnummer 923 med en varvtid på 3.36,229. Tom Blomqvist, son till rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist var fjärde snabbast under sista träningen. I GTE Am-klassen är det tätt värre med Ferrari i topp med elva bilar inom samma sekund. Den konverterade NASCAR Chevrolet Camaro ZL1 med Jimmie Johnson bakom ratten satte en tid på 3.51,903 vilket var sekunden snabbare än snabbaste GTE Am-bil.