Slaget om norrland kan börja
I fjol var de fyra, i år är de sex. Norrlandsmaffian i rallycrossens värstingklass växer. När SM-serien gästar Kalix på lördag ska de ge sörlänningarna en match. En prispall med bara norrlänningar… Jo, det vore något det.
Mats Öhman, Ola Stenvall, Karl-Gunnar Lindkvist, Ingemar Bjöörn, Thomas Rådström och Tony Croon.
Där har ni Norrlandsmaffian i rallycrossens division 1-klass. Sex vinnarskallar som kommer att ge allt för att ta en fullpoängare i årets tredje SM-deltävling på lördag.
Frågan är bara var segern hamnar? I Älvsbyn, Kusmark, Boliden, Bygdeå, Umeå eller Bollnäs?
2005 lyckades ingen i kvartetten Lindkvist, Bjöörn, Rådström och Öhman sno åt sig en delseger i mästerskapet. I år blev det en fullträff direkt genom Rådström i premiären. Stor del i den segern hade dessutom Bjöörn. Det var nämligen hans bil som "Rådis" körde.
Till Kalix kommer Thomas i sin egen, ombyggda Hyundai Accent. Påstår han i alla fall.
– Nu är det faktiskt säkert. Jag testade bilen i Höljes i måndags och var mycket nöjd över hur den fungerade. Inför tävlingen i Kalix återstår bara några finjusteringar, säger han.
"Rådis" har bytt till gamle rallycrossmästaren Martin Schanches transmissionslösning och dessutom vridit motorn 90 grader så att den nu är längsmonterad under huven.
– Trots allt strul som varit med sena leveranser ångrar jag inte mitt val. Just nu känns det helt rätt, sedan får framtiden utvisa hur rätt det var, ler han.
Thomas har varit frustrerad många gånger under vintern, våren och sommaren. SM-premiären räddade Ingemar Bjöörn åt honom. I Höljes kom han aldrig till start.
– Men det där är historia nu. Jag blickar framåt, säger han inför hemmatävlingen 36 mil bort.
Hem till Umeå åker han gärna med samma känsla i kroppen som efter premiären i Arvika.
– Jag hade vunnit i en lånad bil och inte en enda kollega var arg på mig efteråt, säger han, skrattar och tillägger:
– Det är nog första gången det har hänt.
Säsongen 2005 var det många som hade synpunkter på Rådströms körning. På grund av bilens konstruktion kom Thomas ständigt på efterkälken i starten.
– Och när man känner att man är snabbare än de som ligger före så…
"Rådis" körde tufft, ofta över gränsen. Konkurrenterna tittade argt efter honom och domarna viftade med de svarta flaggorna.
I Kalix hoppas Thomas att han ska slippa bilar framför sig. En ny fullpoängare hägrar i den ombyggda och startsnabbare Hyundaien.
– En seger till skulle betyda mycket. Då spelar det ingen roll att jag missade den kombinerade EM- och SM-deltävlingen i Höljes, säger han.
Av de tre första deltävlingarna i SM får förarna räkna bort en – sitt sämsta resultat när mästerskapet ska summeras.
Rådström vill gärna vinna i Kalix, men det är en önskan han delar med fler. Stenvall, Bjöörn, Öhman, Lindkvist och Croon – alla vill de triumfera i vad som döpts till "Slaget om Norrland".
– Men att man ska bli bästa norrlänning är inget man tänker på. Bäst av alla är det som gäller, deklarerar Rådström.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se