Snackisen inför rally-VM: nya bilen
De nya reglerna för rally-VM presenterades i samband med bilsalongen i München i oktober.
Nu har teamen filat på detaljerna på sina nya bilar och säsongen inleds i Monte Carlo.
För första gången på drygt 20 år står en svensk på startlinjen i en fabriksbil.
– Det här är något jag drömt om och arbetat för länge, säger Oliver Solberg.
Vi svenskar må vara exalterade över att ha Oliver Solberg på startlinjen i en fabriksbil. Men ute i den stora rallyvärlden pratas det mer om den elektrifierade drivlinan.
Teknikens Värld var med när rallyteamen presenterade den nya tekniken i samband med bilsalongen i München i oktober. Då förklarade VM-arrangören, som fick medhåll av alla teamcheferna, att elektrifieringen är nödvändig för att rallysporten ska bli relevant för biltillverkarna och klimatvänligare för de arrangerande länderna.
VM-kalendern 2022
20-23 januari Monte-Carlo
24-27 februari Sverige
21-24 april Kroatien
19-22 maj Portugal
2-5 juni Italien
23-26 juni Kenya
14-17 juli Estland
4-7 augusti Finland
18-21 augusti TBA
29-2 sep/okt Nya Zeeland
20-23 oktober Spanien
10-13 november Japan
Bilarna kallas ”laddhybrider” och elen i batteriet på 3,9 kWh ska räcka för ett par mils körning i makligt tempo under en transportsträcka. Hur effekten, cirka 134 hästkrafter extra, plockas ut är delvis reglerat men vi kan räkna med att förarna kommer att använda den totala uteffekten på drygt 500 hästkrafter i starten och ut ur långsamma kurvor. Det är där det går att tjäna sekunder.
Ogier utmanas
Oliver Solberg har varit med och testat den nya bilen och tror på en intressant inledning på den nya säsongen då flera team och förare kommer att försöka lista ut det bästa sättet att använda den nya tekniken.
Solberg ska dela tredjebil i Hyundai-stallet med veteranen Dani Sordo men får förtroendet från start i svårkörda Monte-Carlo-rallyt och på snö och is hemma i Sverige. Tyvärr får inte Oliver briljera på hemmavägarna i Värmland men han ser ändå fram emot att få tävla i Umeå i februari.
– Det var lite typiskt att jag inte fick chansen att köra ett vinterrally här hemma. Men det ska bli roligt i Umeå och jag hoppas att det blir rejäla vinterförhållanden.
Nya Rally1-bilen
Rally-VM kommer med ett nytt tekniskt reglemente för 2022. Bilarna kallas Rally1 och VM-serien omfattar även klasserna Rally2, Rally3, Rally4 och Rally5.
Rally1-bilarna drivs av en fyrcylindrig 1,6-litersmotor med turbo samt av en elmotor på 100 kW. Hybridsystemet med styrenhet är standard och köps från företaget Compact Dynamics. Eldrivlinan kompletteras med ett battery på 3,9 kWh som kan laddas av bilen eller av en laddare. Förarna kan välja hur de vill utnyttja de cirka 134 hästkrafterna från eldrivlinan med vissa restriktioner. Under långa sträckor finns något mindre effekt men under kortare specialsgträckor finns mer effekt att hämta. Förarna kan använda eldrivlinan under tio sekunder vid starten på varje sträcka. Bilarna kan köras på el i cirka två mil under transportsträckorna samt på serviceområdet. Att ladda batteriet från tomt till fullt tar cirka 30 minuter. Bensinmotorn körs på så kallad förnybar bensin från P1 Racing Fuels.
Förutom Solberg in i Hyundai har det skett få förändringar i VM-stallen till 2022. Sébastien Ogier är regerande världsmästare i sin Toyota och han utmanas främst av Hyundais Ott Tänak och egna teamkompisarna Elfyn Evans och Kalle Rovanperä.
Ford satsar brittiskt och ungt då flerfaldige världsmästaren och tvåan från Dakar nyligen, Sébastien Ogier, bara köra delar av säsongen. Fordstallet kommer kanske inte att vara i topp i början av året men har en stark uppsättning för grustävlingarna senare på året.
Teamen i rally-VM 2022
Hyundai Motorsport
Bil: Hyundai i20 N Rally1
Teamchef: Scott Noh
Förare/kartläsare:
Ott Tänak/Martin Järveoja, Estland/Estland
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Belgien/Belgien
Dani Sordo/Candido Carrera, Spanien/Spanien
Oliver Solberg/Elliott Edmondson, Sverige/Storbritannien
M-Sport Ford
Bil: Ford Puma Rally1
Teamchef: Richard Millener
Förare/kartläsare:
Craig Breen/Paul Nagle, Irland/Irland
Gus Greensmith/Jonas Andersson, Storbritannien/Sverige
Adrian Fourmaux/Alexandre Coria, Frankrike/Frankrike
Sébastien Loëb/Isabelle Galmiche, Frankrike/Frankrike
Toyota Gazoo Racing
Bil: Toyota GR Yaris Rally1
Teamchef: Jari-Matti Latvala
Förare/kartläsare:
Sébastien Ogier/Benjamin Veillas, Frankrike/Frankrike
Elfyn Evans/Scott Martin, Storbritannien/Storbritannien
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, Finland/Finland
Esapekka Lappi/Janne Ferm, Finland/Finland
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Japan/Irland
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se