Hyundai i20 N Rally1 – en helt ny rallybil för 2022.

Snackisen inför rally-VM: nya bilen

De nya reglerna för rally-VM presenterades i samband med bilsalongen i München i oktober. Nu har teamen filat på detaljerna på sina nya bilar och säsongen inleds i Monte Carlo. För första gången på drygt 20 år står en svensk på startlinjen i en fabriksbil. – Det här är något jag drömt om och arbetat för länge, säger Oliver Solberg.

Vi svenskar må vara exalterade över att ha Oliver Solberg på startlinjen i en fabriksbil. Men ute i den stora rallyvärlden pratas det mer om den elektrifierade drivlinan.

Teknikens Värld var med när rallyteamen presenterade den nya tekniken i samband med bilsalongen i München i oktober. Då förklarade VM-arrangören, som fick medhåll av alla teamcheferna, att elektrifieringen är nödvändig för att rallysporten ska bli relevant för biltillverkarna och klimatvänligare för de arrangerande länderna.

Bilarna kallas ”laddhybrider” och elen i batteriet på 3,9 kWh ska räcka för ett par mils körning i makligt tempo under en transportsträcka. Hur effekten, cirka 134 hästkrafter extra, plockas ut är delvis reglerat men vi kan räkna med att förarna kommer att använda den totala uteffekten på drygt 500 hästkrafter i starten och ut ur långsamma kurvor. Det är där det går att tjäna sekunder.

Sébastien Ogier är regerande mästare. Här en bil från 2021. Foto: Jaanus Ree / www.redbullmediahouse.com

Ogier utmanas

Oliver Solberg har varit med och testat den nya bilen och tror på en intressant inledning på den nya säsongen då flera team och förare kommer att försöka lista ut det bästa sättet att använda den nya tekniken. 

Solberg ska dela tredjebil i Hyundai-stallet med veteranen Dani Sordo men får förtroendet från start i svårkörda Monte-Carlo-rallyt och på snö och is hemma i Sverige. Tyvärr får inte Oliver briljera på hemmavägarna i Värmland men han ser ändå fram emot att få tävla i Umeå i februari. 

– Det var lite typiskt att jag inte fick chansen att köra ett vinterrally här hemma. Men det ska bli roligt i Umeå och jag hoppas att det blir rejäla vinterförhållanden.

1 AV 2
Toyota GR Yaris Rally1 – kan Toyota försvara titeln?
2 AV 2
Ford byter från Fiesta till Puma för 2022.

Förutom Solberg in i Hyundai har det skett få förändringar i VM-stallen till 2022. Sébastien Ogier är regerande världsmästare i sin Toyota och han utmanas främst av Hyundais Ott Tänak och egna teamkompisarna Elfyn Evans och Kalle Rovanperä.

Ford satsar brittiskt och ungt då flerfaldige världsmästaren och tvåan från Dakar nyligen, Sébastien Ogier, bara köra delar av säsongen. Fordstallet kommer kanske inte att vara i topp i början av året men har en stark uppsättning för grustävlingarna senare på året.