Solberg börjar få upp tempot i Monte-Carlo-rallyt
Oliver Solberg hade inledningsvis svårt att hänga med toppförarna under rally-VM-premiärens andra dag i Monte-Carlo.
Men framåt eftermiddag kom Solberg närmare framför allt sina teamkamrater i Hyundai.
Dagens krasch stod fransmannen Adrian Fourmaux för när han störtade ner i en ravin med sin Ford.
Det är se-och-lära och ta bilen i mål som gäller för Petter Solberg i sin debut som tredjeförare för Hyundai-stallet. Och Solberg har inlett försiktigt. Första dagen hade han problem med ljudsystemet i bilen och när Monte-Carlo-rallyt kördes vidare under fredagen klagade Solberg på rök inne i bilen.
Först på dagens sista tre specialsträckor började den svenska talangen att få upp tempot. Solberg hade bra tider på både sjätte, sjunde och åttonde sträckan och han ligger inför lördagens tävlingar på tionde plats, tio sekunder efter den betydligt mer rutinerade Kaller Rovanperä i en Toyota.
Rejäl krasch
Fransmannen Adrian Fourmaux gjorde precis det som Solberg inte ska göra när han kraschade sin Ford. Fourmaux körde för nära en bergskant på högersidan och när bilen kastades runt föll den över skyddsräcket och ner i en djup ravin. Både förare och kartläsare klarade sig utan skador men bilen blev bara skrot.
https://youtu.be/HABoTKzu0AcI toppen är det dubbelt franskt. Sebastien Loeb, nyss hemkommen från Dakarrallyt där han tog sig upp på prispallen tog över ledningen från rivalen Sebastien Ogier. Men det skiljer bara tio sekunder mellan de två flerfaldiga världsmästarna inför andra halvan av rallyt.
Av de förare som planerar att köra hela serien är Elfyn Evans snabbast före Hyundai-duon Thierry Neuville och Ott Tänak. Ford hade stora förväntningar på rallyt men varken Craig Breen eller Gus Greensmith har kunnat konkurrera med Hyundai.
Monte-Carlo-rallyt kör vidare med fem sträckor under lördagen och fyra sträckor på söndag.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se