Oliver Solberg körde starkt under större delen av fredagen. Foto: Oskar Gummesson / Teknikens Värld

Solberg fick oss att hoppas på en ny storhetstid

Pulsen steg när Oliver Solberg började nosa på sträcksegrar och totalledning.

Killen är bara 20 år men presterar redan på nivå med de allra bästa rallyförarna i världen.

Igen. Oliver Solberg är bara 20 år.

Fotbollen har Anthony Elanga, 19.

Skidåkningen William Poromaa, 21.

Nu har rallysporten, ja hela motorsporten, Oliver Solberg, 20.

En trio talangfulla idrottare som utstrålar sån glädje över att stå på tröskeln till världseliten.

Oliver Solberg har varit lovande sedan han fick sin första bil av mamma Pernilla och pappa Petter hemma i Torsby, bara ett par år ung.

Men det är en sak att vara lovande och en annan att köra ifrån etablerade världsstjärnor som Ott Tänak och Thierry Neuville. Den är den här trion som sitter i likadana bilar och egentligen de tre som först och främst mäts mot varandra.

Fram till fredag eftermiddag slutade den kraftmätningen med övertag för Oliver Solberg. Och det i en tävling som handlade om att våga nå toppfarter på 200 km/h mellan snövallarna på smala skogsvägar i Västerbotten.

Ni som såg bilderna inifrån bilarna vet vad jag pratar om. Det gick helt galet snabbt på vissa sträckor och fler än jag höll andan när Solberg dansade fram sin Hyundai i20.

Oliver kom närmare och närmare sitt livs första sträckseger. Han kom till ett par sekunder från totalledning i ett VM-rally.

1 AV 3
Thierry Neuville i sin Hyundai.
Foto: Oskar Gummesson / Teknikens Värld
2 AV 3
Ott Tänak i sin Hyundai.
Foto: Oskar Gummesson / Teknikens Värld
3 AV 3
Oliver Solberg i sin Hyundai.
Foto: Oskar Gummesson / Teknikens Värld

Däcken ställde till det

Då kom mörkret och dubbdäcken började ta stryk. Oliver och Hyundai-teamet hade en taktik klar för sig till de tre sista sträckorna. Den slog fel vilket kan skyllas på orutin – eller en verklig tro på att det handlade om att vinna.

Jag har sett många såna taktiska drag. Jag har sett många satsningar för att nå längst upp.

Ofta slutar de med en avåkning. Ett misstag som kostade minuter och en förstörd tävling.

För Oliver Solberg kostade ynka 28 tappade sekunder.

Det borde skrämma konkurrenterna. För nu vet de att det finns en till blixtrande ung förare som är hungrig på VM-poäng.

Solberg var tydligt störd över däckvalet på fredagskvällen men det här kommer att stärka honom. Det stärker i alla fall mig i tron om att vi fått en ny rallykung.

Oliver Solberg stöttades av prins Carl Philip. Foto: Oliver Solberg

Och på tal om kung. Prins Carl Philip visade sitt stöd för Solberg och rallysporten när han snackade bil med Oliver i Hyundais garage. Det är kul att se prinsens genuina intresse för motorsporten en kylig fredagskväll i Umeå.

***

Thierry Neuville leder Svenska rallyt efter första dagen. Lite smygande kom Neuville till toppen under fredagseftermiddagen när heta finländare som Rovanperä och Lappi växlade topptider med långsammare vändor och walesaren Elfyn Evans tappade fästet i däcken helt på slutet. 

***

Inför Svenska rallyt pratades det mycket om Hyundais misslyckande i Monte-Carlo. Men Neuville, Solberg och Ott Tänak var hela tiden i toppen på sträckorna. Det här var ett skönt besked till teamet att ansträngningarna de senaste veckorna lönat sig. Nu försvann Tänak med ett tekniskt fel men så här långt är Svenska verkligen en revansch.