Solberg försvann från toppen när motorn dog
På några sekunder kan succén gå upp i rök.
Så grym är rallysporten.
Oliver Solberg drömde om en topp 5-placering men då försvann all kraft från motorn.
Tänk på det när sekundstriden om segern i Svenska rallyt avgörs söndag förmiddag.
Oliver Solberg drabbades av alla möjliga tekniska problem andra dagen av Svenska rallyt. Däckproblem från fredagskvällen visade sig vara en felande differential. Solberg kände sig inte trygg med bilen och vågade inte satsa för fullt. Och en rallyförare som inte litar på sin bil till hundra procent är en långsam rallyförare.
Sen kom de riktigt allvarliga problemen. Lamporna blinkade i Solbergs bil på den näst sista sträckan, precis före målgången. På transportsträckan tappade motorn kraft. Rapporterna till depån handlade om problem med gaspedalen.
Vi såg på tv-bilderna att Solberg hoppade ur bilen och själv försökte hitta och åtgärda problemet. Det i sin tur betydde att Solberg kom för sent till starten för den korta sträckan inne i Umeå. Redan där försvann chansen på en bra placering eftersom förare som kommer för sent drabbas av tidstillägg.
Tappade en minut
När Solberg körde sträckan gick det också väldigt långsamt. Kraften i motorn fanns inte där och Solberg tappade ytterligare över en minut på täten. Men att han nådde mållinjen betyder att han kan starta den sista dagen, även om han ligger lång efter tidsmässigt.
Solberg försökte hålla god min när han sammanfattade den dramatiska dagen.
– Jag hade farten och det är väl det jag tar med mig. När det är problem med elektroniken, eller vad det är, är det inte mycket att göra.
Så grym kan rallysporten vara och det drabbade inte bara Oliver Solberg. Ott Tänak fick stopp redan i fredags och flera av Fordförarna stod stilla under lördagen. Den nya hybriddrivlinan är kanske inte helt färdigutvecklad, för förarna verkar ofta oförstående när det blinkar lampor och kraften försvinner.
Hittills är det bara Toyota som klarat sig helt utan tekniska problem. Och det är imponerande att se vilken show Elfyn Evans och Kalle Rovanperä bjuder på. Finländaren var en given förhandsfavorit och visst har supertalangen motsvarat förväntningarna.
***
Svenska rallyt hade storfrämmande under den soliga lördagen. Albert Biermann, för detta chef för Kia och Hyundais utvecklingsavdelning och även före detta chef på BMW, följde tävlingen intresserad. Anja Pärson tillhörde de som försökte trösta Oliver Solberg efter problemen lördag kväll.
***
Soligt och massor av publik i skogarna utanför Umeå. Några av publikplatsernas parkeringar fylldes men det var ändå förvånansvärt lätt att ta sig till de olika sträckorna.
Umeå har alla möjligheter att bli en ny trygg bas för Svenska rallyt i många år. Det finns ett flerårsavtal mellan rallyarrangören och internationella bilsportförbundet och vi får hoppas att det tecknas ett lång och tryggt avtal. Vissa av vägarna behöver ses över, frågan om renar i området går så klart att fixa och kan Umeå fortsätta att visa att de verkligen vill ha ett VM-rally så blir det här hur bra som helst.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se