STCC först att bli helt eldrivet
Nästa års största STCC-nyhet är inte ett nytt stadslopp utan att serien blir 100 procent elektrisk och därmed är först av samtliga nationella standardvagnsmästerskap att ta klivet.
Sedan starten 1996 tar nu STCC sitt största kliv in i framtiden, från och med säsongen 2023 blir det svenska standardvagnsmästerskapet en motorserie med elbilar. Inget annat nationellt standardvagnsmästerskap (touring car) i världen har gjort detsamma.
– Vi skriver historia i dag, säger Micke Bern, vd för STCC, och fortsätter:
– Vi har tillsammans med nyckelpartners arbetat hårt med detta under flera år och nu är förutsättningarna här för att genomföra det på ett hållbart sätt. Vår grundfilosofi är att inspirera samhället till en hållbar omställning genom spektakulär elektrifierad racing. Att vi dessutom tillsammans med Helsingborg kan ta steget tillbaka till stadsbanorna är ytterligare ett styrkebesked som den här satsningen möjliggör.
För första gången på flera år kommer det nästa säsong att tävlas på en stadsbana i STCC då organisationen har slutit ett treårigt avtal med Helsingborgs stad. Det är övergången till elbilar som har gjort comebacken för stadsbana möjlig.
16-17 juni nästa år ska det tävlas i hamnområdet i ”Sundets pärla”, det vill säga Helsingborg.
– Vi är oerhört glada över att kunna välkomna STCC till Helsingborg samtidigt som de gör ett historiskt steg till elektriska tävlingsbilar. Detta är grundförutsättning för att kunna genomföra tävlingen och något som passar väl överens med vårt arbete kring omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, och fortsätter:
– STCC har tidigare tävlat framgångsrikt i städer som Göteborg och Stockholm och vi är oerhört motiverade att axla rollen som värd för den första stadstävlingen i STCC sedan 2017. Förutsättningarna för en riktig folkfest är solklara och vi arbetar tätt med STCC för att skapa bästa möjliga förutsättningar.
STCC-elbilarna
De nya elbilarna som ska tävla i STCC från och med nästa år byggs av EPWR. En första omgång bestående av tolv bilar är redan under produktion.
Första modell att presenteras är Tesla Model 3. I STCC-utförande ska den, och övriga elbilar, ha en elmotor som levererar 550 hästkrafter och ett batteri på 45 kWh. Till skillnad från en vanlig Tesla Model 3 är spänningsnivån i tävlingsbilarna betydligt högre – 800 volt.
0-100 km/h uppges gå på under tre sekunder och toppfarten närmare 300 km/h.
– De nya STCC-bilarna är sjukt roliga och utmanande att köra, de är som natt och dag jämfört med dagens tävlingsbilar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky som är officiell utvecklingsförare för EPWR och har varit med sedan första prototypen stod färdig 2018.
– Den höga effekten och den låga tyngdpunkten som batterierna ger gör att körkänslan är så nära formelbilar man kan komma, men med den fantastiska racingen som standardbilar ger kvar. Jag har länge trott på elektrisk racing och det är fantastiskt kul att vara med i utvecklingen sedan dag ett. Jag längtar verkligen till 2023, avslutar Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
De bensindrivna TCR-bilarna som tidigare tävlat i STCC kommer att finnas kvar för att tävla under utvalda tävlingshelger under 2023. Då kör de under namnet TCR Scandinavia som är tänkt att fungera som plantskola till STCC – med starkt fokus på juniorer och privatförare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se