STCC och Svenska Bilsportförbundet bryter samarbetet
I ett kort pressmeddelande i dag på eftermiddagen meddelade Svenska Bilsportförbundet att de inte har något avtal med STCC AB som valt att gå en annan väg för sin verksamhet.
Lösningen för 2013 och preliminärt 2014 blir på följande sätt enligt Svenska Bilsportförbundet (SBF).
SM i rallycross fortsätter som planerat med rallycrossutskottet som huvudman i samarbete med arrangörsklubbarna.
För att säkra SM i racing bildas en samarbetsgrupp bestående av representanter från SBF, arrangörsklubbar, banägare, förare samt team.
Detta pressmeddelande lämnar många frågor att besvara.
Vilken väg väljer STCC AB att gå? Gör de egna arrangemang? Går de med annan part, exempelvis Svenska Motoralliansen? Kan funktionärer i klubar som är med i SBF jobba på dessa tävlingar? Sak samma med domare och övriga i tävlingsledning.
Vilka supportklasser väljer att gå med STCC AB respektive SBF?
Som vi förstår det kan det inte arrangeras ett SM i racing om det inte är sanktionerat av SBF. Och vad är ett SM i racing värt utan huvudklassen STCC och landets bästa förare värt.
Det är många frågor som söker svar, även på rallycrossidan där ju STCC AB planerar att köra Supercar-bilar i en serie 2014.
Vi uppdaterar så fort vi har mer information.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se