Subarus nya rallycrossbil VT15x
Ut med det gamla, in med det nya. Det nya i det här fallet är Subarus nya rallycrossbil VT15x som är baserad på 2015 års upplaga av busbilen WRX STI.
Subaru berättar att årets bil är en revolution, inte en evolution. De syftar på all ny teknik som VT15x bär på, med bland annat viktoptimering, tyngdpunkt, hjulupphängningar, aerodynamik och – inte minst – maskinellt.
Under huven sitter en tvåliters boxermotor med hela 580 hästkrafter. Via en sexväxlad sekventiell låda når kraften ut till alla fyra hjulen och om underlaget tillåter det avverkas 0-97 km/h på två sekunder blankt.
Subaru VT15x, som möter både FIA:s och GRC:s homologiseringsregler, ska under säsongen tävla i både X Games Rallycross och i Red Bull Global Rallycross.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se