Svårt val för F1-team vid Tysklands Grand Prix
I klartext innebär det att FIA kör över sina egna utvalda. Det har hänt förr. Vid San Marinos GP 2005 ansågs Hondas "dubbel-tank" vara OK men FIA överklagade detta och resultatet blev att Honda fälldes och fick startförbud i två tävlingar.
Det är oklart hur många team som använder sig av det nya stötdämparsystemet, men de som gör det och använder det under Tysklands Grand Prix riskerar att senare bli uteslutna och/eller få annat straff. På vissa banor med ojämn beläggning och höga kerbs anses systemet så effektivt att en förare kan tjäna 3/10-dels sekund per varv.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se