Turbo till DTM försenat igen
Introduktionen av turbomotorer i DTM har försenats ytterligare en gång. Från början skulle de ha introducerats i år, sedan flyttades det till 2017 och nu är 2019 senaste beskedet från DTM-organisationen.
Huvudanledningen till förseningen är kostnad, något som samtliga tre biltillverkare i mästerskapet, Audi, BMW och Mercedes, påpekat vid möten kring motorerna.
Dagens V8-motorer, som är utan överladdning, har cirka 480 hästkrafter medan de nya turbomotorerna är planerade att vara 200 hästkrafter starkare.
Motorerna är en nyckeldel i det nya ”Class One”-reglementet där planen är att ha ett gemensamt reglemente för DTM, amerikanska IMSA och japanska Super GT.
Såväl IMSA som Super GT har dragit ut på introduktionen av det gemensamma reglementet och planerna på en gemensam tävling mellan de tre mästerskapen i slutet av 2017 har även den lagts på is.
Rykten har gjort gällande att japanska Super GT skulle vara på väg att byta till GT3-reglementet istället för Class One, något som dock har avfärdats av de japanska organisatörerna till DTM-organisationen.
Mattias Ekström fortsätter att tävla för Audi i årets säsong av DTM som startar på Hockenheim i början av maj.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se