Unik Volvo S60 Challenge till salu
Är du sugen på ett stycke svensk bilhistoria – eller tre? Då är det läge att slå till nu. En likadan bil som vår nye motorprins började sin racingkarriär i, en Volvo S60 Challenge, auktioneras nu ut.
I början av 2000-talet var Volvo starkt närvarande inom svensk racing. STCC, Swedish Touring Car Championship, drog storpublik och JTCC-serien för juniorer var inkörsporten för yngre talanger. Volvo hade tidigare skördat stora framgångar med Volvo Original Cup, men ville in i STCC-programmet. Därför beslöt Volvo att göra en tävlingsversion av S60 T5-modellen och starta Challenge-serien. Den nya tävlingsklassen blev en språngbräda för talanger som ville vidare till STCC. Tävlingarna kördes under STCC:s tävlingshelger och förarna fick tillfälle att visa upp sig inför en stor publik med uppemot 20 000 besökare per race, i TV-sändningar och med mycket mediabevakning. Bland förarna fanns bland annat Prins Carl Philip och många av dagens stora racingstjärnor.
Bilen som nu auktioneras ut av bilwebauctions.se har startnummer 26 och sparades som reservbil och gömdes undan (från de övriga 25 tävlingsbilarna), på Volvos experimentverkstad under 15 år. Planen var egentligen att visa den på Volvos museum, men nu säljs den i stället. Bilen är fullt körbar, vilket bevisades av Teknikens Världs Hans Hedberg som körde bilen i våras. Bilen har tidigare visats för utländska journalister men aldrig tävlingskörts varför den fortfarande är likvärdig med ny.
Detta var senast som Volvo själva satsade på en egen tävlingsklass med egenutvecklad racingbil. 2,3-liters T5-turbomotorn plomberades av Volvos tävlingsverkstad, detta för att bibehålla jämnheten i Challenge-klassen. Officiell effektsiffra angavs till 265 hästkrafter, men mätningar visade snarare på 285-300 hästkrafter. Bilen är rejält lättad med en startvikt på endast 1 250 kilo, chassit har Öhlins-dämpare. Auktionen avslutas den 27 juni kl 13.30, så missa inte chansen.
LÄS MER: Se annonsen här
Om du är mer sugen på bilar som du får köra på allmän väg så auktioneras även en Volvo 242 Turbo B21 ET ut på samma auktionsfirma. Knappa 17 000 mil på mätaren. Två tidigare ägare och originallack, motor och inredning. Ovanlig modell som bara såldes i USA, det här är en 1983:a med den vassaste motorn. Solblekt men inga skador.
Denna bil har ägts från ny 1983 fram till 2014 av en Volvo-entusiast i San Diego, USA, som hade den som andrabil. Bilen kom till Sverige 2015 och är nu inregistrerad och körklar. Bilen är av ovanlig modell då tvådörrars turbo bara såldes i USA. Man sålde 500 bilar 1983 för att kvala in produktionsmässigt till motorsportserien ETCC, Grupp A (European Touring Car Championship) och då var USA en större marknad för dessa bilar.
LÄS MER: Se annonsen här
Lite mer familjevänlig är Volvo 850 T-5R. En Volvo-klassiker som går som en sportbil och byggdes under ett år i begränsad upplaga. Det här exemplaret är mycket välvårdat och förhållandevis lite kört.
Det byggdes bara 2 516 svarta T-5R och knappt 90 blev tilldelade den svenska marknaden, så detta är en mycket ovanlig Volvo även i sitt hemland (mer sällsynt än T-Gul). Bilen känns som en 850, som "käkat anabola" skrev Teknikens Värld och berömde modellen för sin fina väghållning och prestanda. 226 hästkrafter, men med overboost funktion vid kraftigt gaspådrag får man 240 hästkrafter.
LÄS MER: Se annonsen här
LÄS MER: Alla objekt på auktionen
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se