Världens enda Skoda 966 Supersport räddad
Skoda 966 Supersport, en tävlingsbil från 1950-talet, som finns kvar i ett endaste exemplar har nu helrenoverats till originalskick.
I början av 1950-talet byggdes tre exemplar av Skoda 966 Supersport. Nu återstår endast detta exemplar, tredje och sista bilen som byggdes, som hade sin racingdebut i Tjeckoslovakiens Grand Prix 24 september 1950 med Miroslav Fousek bakom ratten. Bilen tog hem andraplatsen i klassen upp till 1 100 kubik, följande säsong blev det seger.
Karossen var i aluminium och cigarrformad med blottade hjul. Under de första åren drevs den av en 1,1-litersmotor hämtad från Skoda Tudor, men med aluminiumtopp. Senare utrustades den även med två kompressorer vilket gav några extra hästkrafter. Jakten på högre fart krävde dock en annan motor och en 1,5-litersmotor på 90 hästkrafter tog plats under huven, en siffra som dubblades till 180 hästar när Skoda skruvade på två kompressorer.
Med Václav Bobek bakom ratten sattes ett hastighetsrekord på 197,8 km/h under hösten 1953. Skoda 966 Supersport var vid den tiden den snabbaste bilen i Tjeckoslovakien.
Fram tills 1962 syntes bilen i olika motorsportsammanhang innan den till slut hamnade i händerna på slovakiska racingföraren Ivan Micik. 2007 köpte Skoda tillbaka bilen och påbörjade en omfattande helrenovering som nu är färdigställd. Bilen står nu utställd på Skodas museum i Mlada Boleslav.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se