Vettel vann i Malaysia
DRS, KERS och lurande regnmoln. Loppet i Malaysia blev ett fyrverkeri av omkörningar och strategier. Vann gjorde Vettel.
Vettel lyckades behålla sin ledning in i fösta kurvan uppvaktad av Heidfeld som stormat upp från sjätte startposition. Även Renaults Petrov fick en utsökt start liksom Schumacher. Förlorarna var Webber, Alonso och Rosberg som dalade i fältet.
Vettel fick snabbt en lucka ner till Heidfeld som bromsade upp fältet. Efter tre varv fick DRS-systemet slås på - det som vinklar ner bakvingen och därmed ger mer fart. Det var första gången vi kunde se fördelarna av systemet, i Australien fungerade det inte optimalt. Vissa förare bemästrade systemet bättre än andra.
Ut på varv tio var topp-ordningen: Vettel, Heidfeld, Hamilton, Button, Massa, Alonso, Petrov, Schumacher, Kobayashi och Webber.
Loppet hade startat på torr bana men små skurar av regn hade fallit i området. Ett regnmoln tycktes passerade bredvid banan samtidigt som Hamilton kom in i depå på varv tolv, men hann bara ut innan han på radion oroat konstaterade att "it's raining out here".
Vädret var ovisst. Inga regndäck skruvades på bilarna fastän vi kunde se små regndroppar på kameralinserna.
På varv 20 löd topp tio: Vettel, Hamilton, Alonso, Button, Heidfeld, Webber, Massa, Petrov, di Resta, Schumacher.
Loppet lugnade ner sig och regndropparna slutade att falla i depåområdet. I radion kunde vi, i takt med dropparnas intensitet dalade, höra hur stallen växlade strategier - givetvis i kodad form.
Button var först in av toppförarna för det andra depåstoppet på varv 23. Stallen valde olika gummiblandningar och öppnade för spekulationer. Red Bull-bilarna hade KERS installerat på sina bilar detta lopp men Vettel fick uppmaningen att inte använda det på varv 29. Stallet har problem med överhettning av systemet – som portionerar ut alstrad bromsenergi.
Ställning på varv 30: Vettel, Hamilton, Button, Alonso, Webber, Heidfeld, Massa, Kobayashi, Petrov, di resta.
På varv 37 kom Kobayashi in i depå för sitt andra depåstopp. Sent, i god Sauber-anda. Varvet efter kom Hamilton in för hårda däck. Han kom ut framför Webber, trots småstrul med vänster framhjul. Viktigt då han är stallkompis med ledande Vettel. Hamiltons stallkompis Button lyckades placera sig framför Hamilton efter sitt stopp på följande varv.
På varv 41 körde Alonso in i depå och kom ut och utmanade genast Hamilton om tredje plats. Spanjorens DRS-system fungerade inte men han hade fart nog att utmana. Han hakade dessvärre i Hamiltons bakhjul och tvingades in i depå för en ny framvinge.
Med fem varv kvar löd ordningen i toppen: Vettel, Button, Hamilton, Heidfeld, Webber, Massa, Alonso, Petrov, Kobayashi, di Resta.
På varv 52 använde Heidfeld DRS enligt skolboken och tog sig om Hamilton. Även Webber tog sig förbi varvet efter då Hamilton kört av. Hamilton kom sedan in i depå för nya däck.
Kampen mellan Webber och Heidfeld om tredjeplats höll på ända in i mål. Vettel vann med Button som tvåa i ett race som får tvivlare av DRS att tystna.
Nästa lopp går redan nästa helg. Kval på lördag klockan 8.00 och loppet på söndag klockan 9.00.
Resultat Malaysias Grand Prix 2011
1) Vettel, Red Bull (1.37.39.832)
2) Button,McLaren (+ 3.261)
3) Heidfeld, Renault (+ 25.075)
4) Webber, Red Bull (+ 26.384)
5) Massa, Ferrari (+ 36.958)
6) Alonso, Ferrari (+ 37.248)
7) Hamilton, McLaren (+ 49.957)
8) Kobayashi, Sauber (+ 1.07.239)
9) Schumacher, Mercedes (+ 1.24.869)
10) di resta, Force India (+ 1.31.563)
11) Sutil, Force India (+ 1.45.000)
12) Rosberg, Mercedes (+ 1 varv)
13) Buemi, Toro Rosso (+ 1 varv)
14) Alguersuari, Toro Rosso (+ 1 varv)
15) Kovalainen, Lotus (+ 1 varv)
16) Glock, Virigin (+ 2 varv)
Hamilton och Alonso blev efter loppet bestraffade för incidneten på varav 46. Båda fick 20 sekunders tillägg vilket innebär att Hamilton halkande ner till åttonde plats.
Brutna (varv)
Petrov, Renault (54)
Liuzzi, HRT (46)
d'Ambrosio, Virgin (42)
Trulli, Lotus (31)
Perez, Sauber (23)
Barrichello, Williams (22)
Karthikeyan, HRT (14)
Maldonado, Williams (8)
Ställning förar-VM efter två lopp
1) Vettel (50)
2) Button (26)
3) Hamilton (24)
4) Webber (22)
5) Alonso (20)
6) Petrov (15)
7) Heidfeld (15)
8) Massa (12)
9) Kobayashi (8)
10) Perez (6)
11) Schumacher (2)
12) Buemi (1)
13) di Resta (1)
Ställning konstruktörs-VM
1) Red Bull (72)
2) McLaren (50)
3) Ferrari (32)
4) Renault (30)
5) Sauber (14)
6) Mercedes (2)
7) Toro Rosso (1)
8) Force India (1)
Övriga stall (0)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se