Vi bygger trackday-bil
Lägre varvtid runt racerbanan utan att höja motoreffekten – det är vårt mål med projekt Toyota GT 86. Men hur påverkas bilen – blir den stum och stötig eller till och med mer komfortabel längs vägen? Vi bygger och testar!
Vår tanke med det här reportaget är att testa hur mycket skillnad det egentligen blir med gatgodkända racingdäck, så kallade R-däck. Hur mycket bilens beteende påverkas på banan av uppgraderade stötdämpare samt vad som händer med bromsprestanda när vi går hela vägen och uppgraderar med nya skivor, bromsok och mer prestandainriktade belägg.
Vi jämför rakt av hur Toyota GT 86:an uppträder i standardutförande samt i modifierat utförande. Dels subjektivt där känslan räknas och dels objektivt – klockan kommer tala sitt tydliga språk. Med oss i projektet har vi stötdämparexperterna från Öhlins Racing, däckexperterna från Michelin samt Pean Sweden som levererar bromsutrustningen.
Hela reportaget laddar du ned i PDF-format via länken nedan och du får en fin inblick i projektet via filmen ovan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se