Viktförändringar inför slutspurt i STCC
När fyra deltävlingar återstår av STCC väljer tävlingsledningen att korrigera vikterna för bilarna, allt för att få det så jämt som möjligt och för att inte mästaren ska vara klar före finalen.
De bakhjulsdrivna bilarna, BMW och Mercedes, belastas med fem kilo extra medan de flesta framhjulsdrivna bilarna får sänka sin bilvikt med tio kilo. Undantaget är Chevrolet och Alfa Romeo som anses ha rätt vikt.
Bilarna i STCC har olika grundvikt beroende på vilket hjulpar de driver på och om de använder vanlig H-låda eller sekventiell låda.
På en BMW skiljer det trettio kilo plus för de bilar som är försedda med sekventiell låda. Därför testar nu Flash Engineering konventionell H-låda och kommer troligen att köra med det under resten av året. West Coast Racing med Fredrik Ekblom och Robin Rudholm har använt H-låda hela året.
Visserligen går växlingarna något långsammare med vanlig låda men att få sänka vikten med 30 kilo betyder säkerligen mer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se