Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Teknikens Världs Oskar Krüger bredvid Volkswagen Golf GTI TCR som här är upphissad på så kallade airjacks.
Teknikens Världs Oskar Krüger bredvid Volkswagen Golf GTI TCR som här är upphissad på så kallade airjacks.
Teknikens Världs Oskar Krüger bredvid Volkswagen Golf GTI TCR som här är upphissad på så kallade airjacks.
Teknikens Världs Oskar Krüger bredvid Volkswagen Golf GTI TCR som här är upphissad på så kallade airjacks.

Volkswagen Golf GTI TCR – tre snabba från provkörningen

Teknikens Världs racerförare Oskar Krüger är nere i Spanien för att ta pulsen på Volkswagens nya tävlingsbil Golf GTI TCR som vi snart får se i STCC-startfältet.

Helgen den 6 maj är det STCC-premiär på Ring Knutstorp, då med helt nya bilar i och med att gamla TTA-bilarna är väck till förmån för TCR-klassade bilar. STCC är plötsligt ett standardvagnsmästerskap igen. På startlinjen kommer vi att få se bilar från Honda, Audi, Kia, Seat och Volkswagen, men ingen Volvo (eller Saab) då de inte kommer att bygga någon TCR-bil den närmaste framtiden.

För att se hur heta de nya bilarna är skickade vi ner vår alldeles egen racerförare Oskar Krüger till Castelloli-banan i Spanien där det står Volkswagen Golf GTI TCR på menyn, en modell vi kommer att få se sex stycken av i STCC i år. Vi ringer Oskar för att höra vad han tycker om bilen.

Tjena Oskar! Vad är det för bil du kör?

– Banversionen av Golf GTI. En standardbil men som är breddad och lättad på alla möjliga sätt och vis. Otroligt ball att köra!

Så pass! Berätta mer!

– 350 hästkrafter, så det är 40 mer än i Golf GTI Clubsport S som nyligen blev av med sin rekordtid runt Nürburgring. 1 285 kilo inklusive förare. Den ger verkligen riktig racerbilskänsla – den är hård, låter mycket och strippad på allt onödigt, inklusive ljudisolering.

Men förutom att vara hård och högljudd, går den som en racerbil?

– Verkligen! Greppet är sjukt bra, likaså bromsarna. Grymt bra instyrning, man kan köra riktigt snabbt även mellan raksträckorna.

Låter ju inte dumt. Om man vill börja tävla med Golf GTI TCR, hur mycket måste tigga från sponsorer och/eller föräldrar?

– För 90 000 euro får du bilen med DSG-dubbelkopplingslåda. Värstingversionen med sekventiell låda går loss på 115 000 euro.

Oskar berättar mer om hur det är att köra Volkswagens nya tävlingsbil på bana i ett kommande nummer av Teknikens Värld – missa inte det!