Volkswagen slog på stort när Polo R WRC visades i Monte Carlo
I helgen premiärvisade Volkswagen sin nya rallybil, Polo R WRC, och det skedde med stil. I furstendömet Monaco med 250 inbjudna journalister och bil på startramp utanför kasinot!
Volkswagen går all in med sin nya rallysatsning. Det sparas inte på något. Till visningen kom förutom 250 journalister från hela världen även förare som haft något med företagets motorsportsatsning tidigare bjudits in. Här fanns sålunda Jacky Ickx, Carlos Sainz, Markku Alén, Juha Kankkunen samt svenskarna Kenneth Eriksson och Per Eklund. Eklund körde Volkswagen Golf 1980 och 1981 och blev femma i Monte Carlo-rallyt det senare året.
– Bara den här visningen måste kosta mer än hela mitt sista rallyår med Subaru, skrattade Kenneth Eriksson som blev världsmästare i Grupp A för Volkswagen 1986.
Volkswagen Motorsport visade upp den nya bilen förstås. En fyrhjulsdriven Polo R WRC med 1,6-liters turbomotor på cirka 300 hästar. En bil som redan innan första start testats grundligt. Arbetet startade för nästan två år sedan och förarna förklarade sig nöjda med utvecklingen.
Men det är förstås först när VM-säsongen börjar, med Monte Carlo-rallyt i januari, som vi får se vad bilen går för på allvar.
Att Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala ska köra Volkswagen 2013 har varit känt en tid. Men det var först nu finländaren Latvala var tillåten, av Ford, att visa upp sig i VW-kläder.
Att unge norrmannen Andreas Mikkelsen skulle köra en tredje bil har väl också varit mer eller mindre klart en tid men först nu blev det officiellt. Mikkelsen har tränats för uppgiften genom att köra, och vinna, IRC-mästerskapet två år i rad i systerbilen Skoda Fabia S2000.
En bil som för övrigt enligt uppgifter här i Monaco Pontus Tidemand ska ta över nästa säsong. IRC ersätts då av ett riktigt EM. Något officiellt om detta är dock inte sagt. Mikkelsen och Tidemand tävlar under samma flagg, norska Even Rally.
Andreas Mikkelsens säsong startar inte förrän i den fjärde deltävlingen, Rally Portugal. Han missar därmed Svenska Rallyt som kör en hel del sträckor i och nära Norge.
– Det känns förstås trist att inte få köra där säger den genomsympatiske Andreas Mikkelsen. Men nu är det så. Teamet prioriterar de två första bilarna inledningsvis för att se till att allt fungerar som det ska, säger han och fortsätter:
– Men jag kommer förstås att vara på Svenska Rallyt och genomföra rekognoseringen innan start, och sedan följa med teamet på nära håll.
Volkswagen satsar som sagt stenhårt på WRC. Tävlingsmässigt är det prispall som gäller 2013, segrar 2014 och även om det inte är uttalat så gäller VM-guld 2015.
Men det är mycket mer än så. Volkswagen kommer till exempel att göra egna direktsändningar på nätet och ha två journalister som följer med hela serien för detta. Och mycket mer.
Volkswagens satsning behövs för rallysporten där Ford dragit sig ur som officiellt fabriksteam och Citroën troligen kör sin sista säsong. Ford kommer dock att finnas representerat även fortsättningsvis i en privatsatsning från M-Motorsport. Hyundai kliver in 2014 och syns säkert till redan i slutet av 2013. Rykten om en comeback för Toyota är intensiva och en satsning från Fiat har också varit på tal.
Norge har genom Andreas Mikkelsen fortsatt deltagande även om Petter Solberg inte finns på startlinjen 2013. Men det stoppar inte där. Mads Östberg tävlar heltid för M-Motorsport och där bisitter svensken Jonas Andersson som co-driver.
Annars är det ingen svensk representation i WRC även om det finns några som jobbar på att hyra bil till Svenska Rallyt, däribland Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se