Volvo allt närmare Formel E
Volvo och Polestar kommer allt närmare Formel E. Nu pågår förhandlingar om hur och när man ska ta steget.
Volvo och Polestar i racingserien Formel E? Rykten har kommit och gått allt sedan Volvos inträde i Formula E Manufacturers Advisory Group 2015, där även BMW, Mugen, Willams och McLaren ingår. Gruppen har som uppgift att se till att utvecklingen inom Formel E, som körs med helt eldrivna bilar, och den för eldrivna gatbilar håller jämna steg.
Alexander Murdzevski Schedvin, vice VD på Polestar som ansvarar för Volvos motorsportsatsningar, har nu för motorsport.com berättat att serien blivit mer intressant då nya regler öppnat för egna konstruktioner rörande drivlina och batterier. Enligt motorsport.com pågår nu förhandlingar om hur och när man ska ta steget.
Serien Formel E startade 2014 som en entypsklass med motorer och batterier utvecklade av McLaren och Williams. Nu är det möjligt för biltillverkare att exponeras på ett mer trovärdigt sätt då man faktiskt är med som konstruktör, även om just Volvo i dag inte har någon helt eldriven bil i modellutbudet.
Jaguar ställer upp den kommande säsongen och koncernen, som även omfattar Land Rover, ska ha elektriska fordon i sitt modellutbud 2018. Volvo ligger hack i häl och har sagt att företaget räknar med att tio procent av de sålda bilarna kommer att vara eldrivna 2020.
Volvos marknadsföringschef Alain Visser har dessutom tidigare sagt att Formel E är den mest intressanta racingserien för Volvo och skulle passa märkets miljöprofil.
Att kunna erbjuda kunder samma teknik som används inom en racing är ett försäljningsargument om det så är formelracing, standardbilar eller sportvagnar.
– Vi förbereder oss för alla scenarion, säger Alexander Murdzevski Schedvin.
Formel E erbjuder förutom elektrisk racing även på kompakt format (träning, kval och lopp under en dag) på centrala platser i storstäder då andra racingserier ligger nere (oktober till juli).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se