Volvo firar 80-årsjubileum inom motorsporten
På söndag, den 20 april, är det dags 2008 års STCC-premiär, men också dags för en ny Volvo i tävlingssammanhang – Volvo C30. Men inte nog med det. I år är det 80 år sedan Volvo debuterade inom motorsporten.
Debuten skedde 1928, mycket tidigt i Volvos historia. Volvos första bilar byggdes i april 1927.
Den 11 februari 1928 startade tre Volvo ÖV 4 i KAK‘s vintertävling som startade i Göteborg och med mål i Stockholm.
Banan gick från Göteborg över Uddevalla, Arvika, Karlstad, Ludvika, Falun, Gävle, Norrtälje och vidare till slutmålet i Stockholm.
Tävlingsdebuten slutade med att en Volvo ÖV 4 körd av Georg Holmqvist fick en inteckning i H M Konungens vandringspris och på sjätte plats i sin klass placerade sig Per Melin med sin Volvo, medan det tredje ekipaget fick ta sin Mats ur skolan efter en dikeskörning när man låg bra till. Även 1929 och 1930 års upplagor av Vintertävlingen kördes framgångsrikt med Volvo.
När Volvo PV 444 presenterades i slutet av 40-talet kom intresset bland tävlingsförare att riktas mot denna modell.
I Monte Carlo-rallyt 1949 startade för första gången en PV 444. Besättningen bestod av tre personer. Hilding Ohlsson, Volvohandlare från Lycksele och Martin Carstedt. Tredje personen var författaren Stig Cederholm, mannen bakom bland annat lustigkurren Åsa-Nisse. Placeringen i tävlingen för de tre norrlänningarna blev plats 100 av totalt 166 som fullföljde tävlingen.
Det verkliga genombrottet för Volvo som vinnarbil kom 1957. Volvo hade då presenterat starkare motorer och PV 444 och Amazon utvecklades till vinnarbilar. Den första stora segern kom i Midnattsolsrallyt genom Thure Jansson.
1958 följde Gunnar Andersson inte bara upp segern i Midnattsolsrallyt utan kammade även hem Europamästerskapet i rally. Detta var Volvos första stora mästerskapstitel. Ett annorlunda inslag under året var Joakim Bonnier tävlande med en PV 444, vilket bland annat resulterade i en seger på engelska Silverstone.
Nu följde en rad av år med stora framgångar för Volvo såväl nationellt som internationellt inom både rallyt och racing. Förare som "Volvo-Gunnar" Andersson, Ewy Rosqvist, Tom Trana och Carl-Magnus Skogh skördade stora segrar och raden av mästerskapstitlar fylldes på.
Ewy Rosqvist vann EM i rally 1959. Det tuffa och spektakulära Argentina Gran Premio vanns 1960 av Gunnar Andersson. Sylvia Österberg och Gunnar Andersson tog EM-titlarna i rally 1963. Tom Trana fick sitt internationella genombrott 1963 när han vann RAC-rallyt. En tävling som han också vann 1964 plus EM-titeln. Samma år vann Volvo VM-titeln för konstruktörer i rally. Även 1965 gick VM-titeln till Volvo och under året vann Carl-Magnus Skogh Akropolis-rallyt i en Amazon. Årets sensation svarade Joginder Singh för när han som privatförare vann Safari-rallyt.
I början av 1970-talet instiftades Volvo-cupen på bana, en enhetsklass för Volvos 140-modeller. Klassen fick stor betydelse för svensk motorsport och tillväxten på förarsidan. Sista tävlingen i cupen kördes 1976 och den förare som mer eller mindre dominerat serien var Thomas Lindström.
Volvo 343 skrev nästa kapitel i Volvos motorsport historia. 1977 körde Per-Inge Walfridsson överraskande hem SM-titeln i rallycross med denna modell. Även 1979 korades "Pi" till svensk mästare, vilket ledde till en större satsning inom rallycross från Volvos sida. Ett fabrikslag etablerades och en rad internationella och nationella titlar bärgades.
En ny Volvo-cup etablerades 1982. Denna gång för Volvo 240 Turbo-bilar.
Grupp-A reglementet passade Volvo 240 Turbo och en satsning på denna klass innebar nya framgångar med bland annat en EM-titel för Brancatelli/Thomas Lindström under 1985. Samma år vann Per Sturesson den första öppna DTM-titeln.
Det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC fick se Volvo på startlinjen 1994, först Volvo 850 som herrgårdsvagn och som första bil med avgaskatalysator i racingsammanhang, något som väckte stor uppmärksamhet. Senare kom sedanversionen följd av S40. Richard Rydell var den förare som gjorde flest starter för Volvo i BTCC och 1998 kunde Richard titulera sig som mästare.
Här hemma har naturligtvis Volvo varit en av de viktiga spelarna i STCC med flera av våra mest namnkunniga förare som skördat stora framgångar i denna tuffa racingserie. Där Jan "Flash" Nilsson tagit hem mästerskapet och Mattias Ekström noterade en andra plats, liksom Robert Dahlgren under 2007 med sin S60 tankad med miljöbränslet E85.
Dessutom har Volvo genom åren haft en stor betydelse när det gäller att ge bilsporten kostnadsmässigt rimliga gränser för de som vill prova på motorsporten genom Volvo Original Cup. Även klasser som JTCC, Junior Touring Car Championship, har sitt ursprung hos Volvo, liksom S60 Challenge har fostrat många unga förartalanger.
Nu rullar traditionen vidare och inför 2008 års STCC-premiär är det dags för en ny Volvo i tävlingssammanhang, Volvo C30. Två "gröna" Volvo C30 kommer att finnas på "griden" i Polestar Racings regi. Bilarna körs av Robert Dahlgren och nykomlingen i teamet, den rutinerade Tommy Rustad från Norge.
Kommer de att fira 80-årsjubileumet genom att ge Volvo segern? Svårt att sia men Volvo har varit sena med utvecklingen av bilen och har inte haft möjlighet att testa så mycket som de hade önskat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se