Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080801-mtm-audi-rs6080801-mtm-audi-rs6080801-mtm-audi-rs6
080801-mtm-audi-rs6

MTM Audi RS6 R – när 580 hk inte räcker

Lägen i trafiken då en Audi RS6 inte är tillräckligt kraftfull lär vara ganska få. Tyskarna på MTM valde i alla fall att för säkerhetsskull ge en av de mest prestandastinna personbilar som finns 122 hästkrafter extra.

Tyska tuningfirman MTM är inte känd för att vara återhållsam med sina ombyggen. Tidigare har man bland annat stoppat ned två motorer i en Audi TT för att slå hastighetsrekord på Nardo-banan. Icke att förglömma är den Audi R8 som visades på Dubai Motor Show vid slutet av förra året. MTM hade lyckats skrämma upp effekten till hela 888 hästkrafter. Deras senaste projekt är ett inte så mycket mindre galet trimpaket till Audi RS6.

Audi RS6 kommer som bekant från fabriken med 580 hästkrafter och 650 Nm som pumpas ut ur den fem liter stora TFSI-motorn med tio cylindrar monterade i vinkel. Sprinten från 0-100 km/h avklaras på 4,6 sekunder, vilket får sägas vara imponerande för en bil som väger 2 025 kilo. På något vis har MTM lyckats klämma ut ännu mer effekt ur V10-motorn. Efter att MTM har sagt sitt levereras hela 702 hästkrafter – drygt 40 hästkrafter mer än Ferrari Enzo. Vridmomentet har i sin tur höjts till 785 Nm, vilket åstadkoms främst genom ökat laddtryck och ett öppnare avgassystem.

Med omkring ett halvt ton mer att släpa på lyckas MTM Audi RS6 R Avant dock inte riktigt nå Ferrari Enzos fartresurser. Toppfarten anges till en bit bortom 300-sträcket och 0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder. MTM:s ingenjörer beräknar att bilen skulle kunna klara ännu högre hastigheter med vissa aerodynamiska förändringar. För tillfället är det bara en bakre diffuser i kolfiber och en liten kolfiberläpp under frontspoilern som skiljer från standardversionen. I övrigt är de yttre förändringarna extremt diskreta. Mest utmärkande är nog de 21 tum stora MTM Bimoto-fälgarna.

Priset för hela paketet anges till strax under 150 000 kronor. Finns inte de pengarna i plånboken finns mindre paket att tillgå. För cirka 40 000 kronor köps en ECU-uppgradering som höjer hästkraftsantalet till fullt tillräckliga 645 stycken.

Läs mer