Nissan först ut i iTunes Radio

Vi kunde nyligen berätta att Mercedes startat en egen radiokanal. Nu är det dags för Nissan att följa dess exempel, genom ett samarbetsavtal med Apple, och deras nya radiotjänst.

Säger vi bilradio kanske tankarna går till radio i bilen. Men faktum är att det har blivit lite av en trend att gå åt andra hållet – radio med bilanknytning. Mercedes var först ut, som vi kunde berätta om för någon vecka sedan har man startat en egen radiokanal. Nu följer Nissan efter i ett samarbete med Apples nya tjänst iTunes Radio, som utmanar tjänster så som Pandora och Spotify.

 iTunes Radio gör det möjligt för Nissan och andra framtida samarbetspartners att skapa egna radiostationer där de sänder musik som passar dem och deras lyssnare. Att Nissan gör sig besväret, och förmodligen betalar en väldig massa pengar till Apple, beror på att iTunes Radio har något som kallas iAd. Det betyder att samarbetspartners, till exempel Nissan, kan stoppa in annonser och reklamsnuttar. Nissan ska till att börja med använda iAd för att göra reklam för nya Rogue/X-trail, Note och Leaf.