Nya Porsche Cayenne GTS är här med V8 under huven
Porsche ger oss fler Cayenne-alternativ, som om det inte redan fanns tillräckligt många att välja mellan. Nu släpper de nya Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé.
Man kan tycka vad man vill om alla olika val och möjligheter som biltillverkarna erbjuder oss när det kommer nya och uppdaterade modeller i deras modellflora.
Porsche har i alla fall släppt både Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé, sistnämnda för den som föredrar coupéformen framför den andra. Oavsett vilken du väljer får du en Cayenne med en dubbelturbomatad V8 på fyra liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid.
Den tidigare Cayenne GTS hade en V6 och 440 hästkrafter. Från första början hade Cayenne en V8 under huven och nu kanske man kan säga att cirkeln är sluten.
Båda modellerna fixar 0-100 km/h på 4,5 sekunder, men bara om de är utrustade med Sport Chrono-paketet, annars tar färden upp till 100 km/h 4,8 sekunder från stillastående. Den tar inte slut förrän nålen står vid 270 km/h, en subtil ökning av toppfarten med 8 km/h jämfört med tidigare Cayenne GTS. All kraft fördelas med hjälp av den åttastegade Tiptronic S-växellådan som har optimerats ytterligare. Som standard sitter ett sportavgassystem med fyra utblås men om du vill bjuda trumhinnorna på något extra kan du beställa till tillvalet Lightweight Sports Package, då får du ett nyutvecklat avgassystem med två centralt placerade ovala avgasrör. Det kommer även finnas tillgängligt till Cayenne Turbo Coupé i framtiden.
Cayenne GTS får inte bara uppdateringar under huven, det har även skett förändringar utseendemässigt. Samtidigt har den fått ett lägre chassi och Porsche har ökat på utrustning som ingår som standard. Sport Design-paketet ingår som standard och bjuder på fler svarta detaljer, bland annat satängblanka svarta 21-tumsfälgar. LED-strålkastarna och LED-ljusrampen där bak är mörktonade. Inuti är Cayenne GTS draperad med både läder och Alcantara samt en del mörk borstad aluminium. Sportstolar är också det standard och de kan ställas i åtta olika vägar.
De här två modellerna går att beställa och kommer landa i Sverige i början av juli redan. Priserna börjar på 1 210 000 kronor för Cayenne GTS och för Coupé-modellen får du slanta upp ytterligare 45 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se