Nytt pendlarfordon undviker lagen
Det är inte en moped och det är inte en elcykel. Ändå får Vässla Bike köras på cykelbanan i 20 km/h utan vare sig körkort eller registrering. Här är fordonet som ramlat mellan pedalerna.
Det dyker upp allt fler fordon som går på el och nu har svenska Vässla utvecklat något som är mitt emellan moped och elcykel. Samtidigt utmanar Vässla den gamla ”sanningen” att du måste trampa på en elcykel för att den ska drivas av elmotorn.
– Det här är ett fordon som är godkänt att köras i 20 km/h. Det har pedaler och inga trampor, ändå är det godkänt av Transportstyrelsen, säger Dan Svensson på Vässla om nya Bike.
Designen liknar Vässlas tidigare eldrivna sparkbräda men nu finns det en sadel och ett rejält styre. Batterierna kommer från Samsung och räckvidden på el är cirka fyra mil. Pris: 15 000 kronor totalt om du förbeställer de fordon som kommer senare i sommar.
VI KÖR: Vessla 45 km/h (innan företaget tvingades byta namn till Vässla)
Alternativ till bil och buss
Vässla har märkt ett ökat intresse från pendlare som vill undvika kollektivtrafiken men som inte ser bilen som ett alternativ på grund av intensiv trafik.
– Har du fem kilometer upp till en mil till jobbet så är det här ett perfekt fordon. Det går att fälla ihop den och den ryms i de flesta hissar. De som hittills köpt Bike är människor i flera olika åldrar.
Maxhastigheten är 20 km/h men i vissa andra länder i Europa där det är tillåtet att köra 25 km/h klarar den det vilket betyder att styrning och bromsar är dimensionerade för högre hastigheter.
Dan Svensson tror att det kommer att dyka upp ännu fler elfordon framöver och på sikt gissar han att reglerna inom EU kommer att ändras och bli lika i flera länder.
– Nu är det lite olika regler i olika länder men det kommer säkert att utvecklas gemensamma regler. Intresset för de här fordonen är väldigt stort i många länder och vi har börjat sälja Bike i Tyskland, säger Dan Svensson.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se