Foto: Canoo / Canoo

Canoo med på NASA:s månuppdrag

Den nya elbilstillverkaren Canoo blir delaktig i NASA:s projekt med att erövra mars. Men först står månen på schemat.

När Canoo visade upp sitt koncept 2019 var det lite så man ryckte på axlarna. Ännu en ny elbilsaktör med lite väl djärva idéer. En bil som inte kunde köpas och som var byggd för ”post-suveran”. Designen liknade inget annat och det var oklar vad som var bak och fram på fordonet.

Snart började dock bitarna falla på plats. Ett samarbete med Hyundai/Kia inleddes, ett nyttofordon slöt upp i utbudet liksom en pickup och på det introducerades man på börsen.

Nu står det klart att NASA har tecknat ett avtal med Canoo. I juni 2023 ska elbilstillverkaren börja leverera transportfordon av modell LV, Lifestyle Vehicle, till USA:s federala myndighet för rymdfart. Hur många framgår emellertid inte av pressmeddelandet.

Elbilen må höra framtiden till men Canoo ska ingå i ett bekant uppdrag – att skicka människor till månen. Artemisprogrammet, som det kallas, har som delmål att landsätta människor på månens sydpool 2024 medan huvudmålet är bemannade resor till Mars.

Nej, Canoobilarna kommer inte följa med till rymden. De för ändamålet anpassade bilarna får som uppgift att transportera material, personal och fullt utrustade astronauter till och från startplattan.

Canoo hade dessutom inte varit den första elbilen i rymden. De tre bilar som ingick i Apolloprogrammet för 50 år sedan var eldrivna och finns ännu kvar på månen. Sedan 2018 finns dessutom en Tesla Roadster där ute.

Canoos konceptbil från 2019. Foto: Jack Schroeder

Modellen LV finns i fler utföranden och har en räckvidd på 40 mil samt en motoreffekt på upp till 350 hästkrafter. Bilen ska lanseras senare i år och har en prislapp som startar på 34 750 dollar, cirka 1,27 miljoner kronor.

I vår artikel om nya elbilstillverkare gjorde vi en bedömning huruvida de skulle lyckas. Vi gav Canoo toppoäng.

”På mycket kort tid har man lyckats säkra finansiering, utveckla egna produkter och få till ett samarbete med ett av världens största bilföretag. Det är mer än vad de flesta gör i ett paddeltag”, löd summeringen.

Nu ska man till månen. Nästan.