Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
En samling av V8-motorförsedda BMW 502 Barockänglar.En samling av V8-motorförsedda BMW 502 Barockänglar.En samling av V8-motorförsedda BMW 502 Barockänglar.
En samling av V8-motorförsedda BMW 502 Barockänglar. Foto: Andreas Mau / CarPix

Drömresmålet för BMW-fantaster

Från och med våren 2022 finns det ett nytt resmål för motorfantasten som passerar genom Tyskland, i synnerhet för den som älskar BMW. Då öppnar nämligen Silberhorn Classics sitt BMW-museum utanför Nürnberg.

Ägaren Christian Silberhorn har världens tredje största privata BMW-samling och har länge drömt om ett eget museum. Nu börjar det äntligen närma sig öppning. Teknikens Värld har fått en exklusiv förhandsvisning redan nu så att du är väl förberedd om du åker på Tysklands-semester i år.
BMW-intresset väcktes till liv när Christian med nytaget körkort stod och funderade mellan en Mercedes och en BMW som sin första bil. BMW:n hade mer utrustning och var dessutom billigare, och så grundlades kärleken till märket som än i dag håller i sig och har vuxit till närmare 90 bilar och 300 motorcyklar och mopeder.
När det gäller tvåhjulingarna är inte alla av märket BMW utan många är även från tillverkare som förr i tiden fanns i Nürnberg. En gång i tiden fanns över 50 tillverkare av mopeder och motorcyklar i Nürnberg och då måste man så klart hylla även dessa. 

Ihle 800, Ihle 600 och en Dixi-skåpbil lutar neråt på rad.Ihle 800, Ihle 600 och en Dixi-skåpbil lutar neråt på rad.Ihle 800, Ihle 600 och en Dixi-skåpbil lutar neråt på rad.
Ihle 800, Ihle 600 och en Dixi-skåpbil lutar neråt på rad. Foto: Andreas Mau / CarPix

Som så mycket annat har de senaste årens pandemi även försenat bygget av museet men när dörrarna öppnas i vår så hittar besökarna många intressanta och unika bilar och motorcyklar fördelat på cirka 3 200 kvadratmeter i två plan.
Det första som slår en när man ­kommer in är faktiskt inte bilarna, utan synen av själva byggnaden och alla gamla tegelstenar. De invändiga väggarna är uppbyggda av tegelstenar som kommer från ett gammalt spannmålsförråd som byggdes redan 1915. Christian Silberhorn har medvetet sökt gammalt byggmaterial för att både få den genuina känslan och tänka på miljön.

När det gäller bilarna så får BMW-fantasten fått utlopp för sina drömmar, här finns det mesta man kan tänka sig och allt som Christian tycker ska finnas i en samling. En bil saknar han dock och det är en BMW 507. En modell han har drömt om länge och som han fortfarande letar efter. I väntan på den riktiga 507:an har han låtit tillverka en fullskalig modell av gammalt skrot. Ett äkta konstverk på 1,5 ton.

70-talets drömbilar i form av 3.0 CSL och 2002 turbo.70-talets drömbilar i form av 3.0 CSL och 2002 turbo.70-talets drömbilar i form av 3.0 CSL och 2002 turbo.
Cabälskaren får sitt med 326 Cabriolet, 321 Cabriolet och 320 Cabriolet.Cabälskaren får sitt med 326 Cabriolet, 321 Cabriolet och 320 Cabriolet.Cabälskaren får sitt med 326 Cabriolet, 321 Cabriolet och 320 Cabriolet.
Christian saknar en 507 i samlingen så en modell gjord av metallskrot får ersätta tills vidare.Christian saknar en 507 i samlingen så en modell gjord av metallskrot får ersätta tills vidare.Christian saknar en 507 i samlingen så en modell gjord av metallskrot får ersätta tills vidare.
1 AV 3
70-talets drömbilar i form av 3.0 CSL och 2002 turbo.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 3
Cabälskaren får sitt med 326 Cabriolet, 321 Cabriolet och 320 Cabriolet.
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 3
Christian saknar en 507 i samlingen så en modell gjord av metallskrot får ersätta tills vidare.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Här finns även en orange BMW 3.0 CSL som visade sig ha det första registreringsdatumet på samma dag som Christian föddes för 50 år sedan. Svårt att behålla sitt pokerface inför försäljaren en sådan gång. En 2002 turbo, en M3 av generationen E30 och en M635 CSi eller M6 som den hette i USA finns också att beskåda. Naturligtvis får inte heller en M1 saknas i samlingen och det exemplar Christian har är en verklig lågmilare med bara 700 mil på mätaren. 1979 var BMW M1 den dyraste tyska bilen med ett nypris på 113 000 tyska mark.
Naturligtvis finns även bilar från BMW:s begynnelse på plats och den äldsta bilen är en BMW Dixi från 1928. I övrigt kan sägas att ett flertal olika Dixi-baserade modeller finns på plats inklusive en av 19 tillverkade skåpmodeller.

En BMW 319 Kübelwagen tillhör den del av samlingen som visar militärfordonen.En BMW 319 Kübelwagen tillhör den del av samlingen som visar militärfordonen.En BMW 319 Kübelwagen tillhör den del av samlingen som visar militärfordonen.
BMW 3/15 Kübelwagen framför en pansarattrapp baserad på en Dixi DA 1.BMW 3/15 Kübelwagen framför en pansarattrapp baserad på en Dixi DA 1.BMW 3/15 Kübelwagen framför en pansarattrapp baserad på en Dixi DA 1.
På denna tidiga Victoria satt passageraren i en korgstol framför föraren. Tur det inte gick så fort på den tiden.På denna tidiga Victoria satt passageraren i en korgstol framför föraren. Tur det inte gick så fort på den tiden.På denna tidiga Victoria satt passageraren i en korgstol framför föraren. Tur det inte gick så fort på den tiden.
1 AV 3
En BMW 319 Kübelwagen tillhör den del av samlingen som visar militärfordonen.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 3
BMW 3/15 Kübelwagen framför en pansarattrapp baserad på en Dixi DA 1.
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 3
På denna tidiga Victoria satt passageraren i en korgstol framför föraren. Tur det inte gick så fort på den tiden.
Foto: Andreas Mau / CarPix

För att lista alla modeller som finns på plats behöver vi nog ett specialnummer av Teknikens Värld, men vi hittar bland annat en BMW F 502 Autenrieth Coupé, en av bara två tillverkade, en BMW Ihle 303 som bara byggdes fem gånger och en Rennwagen DA3 Wartburg baserad på en Dixi som byggdes speciellt för att vara snabb i backtävlingar. Motorn trimmades till hisnande 18 hästkrafter jämfört med originalets 15 hästkrafter.
Här finns även en av 24 tillverkade BMW 502 Coupé och den enda tillverkade likbilen baserad på en 502 som glädjande nog visas i fyndskicket. Även uddabilar som BMW Farmobil F700 finns med i samlingen tillsammans med mer kända nummer som BMW 328 Roadster, 327 Coupé, 326 Cabriolet, 321 Cabriolet och 320 Cabriolet.
Vänner av BMW Isetta kan glädjas åt fyra olika modeller med bland annat en Isetta som leveransbil/pickup som tillverkades i endast 20 exemplar, en Isetta Cabrio som gjordes i 50 exemplar, en fyrsitsig Isetta 600 och så klart en helt vanlig Isetta.

Även de som är intresserade av militärfordon får sitt i form av en hel samling av BMW-baserade militärbilar och motorcyklar. Christian vill inte förhärliga nazisterna och dess gärningar men menar att militärfordonen berättar en historia och tillhör BMW:s arv. Här finns en BMW 309 Nachrichtenkübel från 1936, en BMW 319 Kübelwagen och en BMW 321 flakbil för att bara nämna några. 

Modellbeteckningar som R11, R2, R4, R25/3, R51/2, R24, R50 S, R27 och R75/5 får det att vattnas i munnen hos de som gillar BMW:s äldre motorcyklar.Modellbeteckningar som R11, R2, R4, R25/3, R51/2, R24, R50 S, R27 och R75/5 får det att vattnas i munnen hos de som gillar BMW:s äldre motorcyklar.Modellbeteckningar som R11, R2, R4, R25/3, R51/2, R24, R50 S, R27 och R75/5 får det att vattnas i munnen hos de som gillar BMW:s äldre motorcyklar.
En blandning av mopeder och lättviktare från åren 1955 och 1970.En blandning av mopeder och lättviktare från åren 1955 och 1970.En blandning av mopeder och lättviktare från åren 1955 och 1970.
1 AV 2
Modellbeteckningar som R11, R2, R4, R25/3, R51/2, R24, R50 S, R27 och R75/5 får det att vattnas i munnen hos de som gillar BMW:s äldre motorcyklar.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
En blandning av mopeder och lättviktare från åren 1955 och 1970.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Som nämnts innan så består samlingen även av motorcyklar och mopeder och när det gäller BMW-modeller så finns det mesta på plats, till och med den allra första motorcykeln som BMW byggde, en BMW R32. Och eftersom Christian kommer från Nürnberg så ligger även de märken som byggdes i Nürnberg honom varmt om hjärtat. Här hittar vi märken som DKW, Hercules, Javon, Mammut, Mars, Rex, Triumph, Victoria och Zündapp. Extra speciell är en vit Mars med en 1-cylindrig Maybach-motor på 1000 kubik.

Mars-motorcykel, ett märke från Nürnberg.Mars-motorcykel, ett märke från Nürnberg.Mars-motorcykel, ett märke från Nürnberg.
Mars-motorcykel, ett märke från Nürnberg. Foto: Andreas Mau / CarPix

Någon lär nu säkert påpeka att Triumph minsann är ett engelskt märke och det är ju rätt på sätt och vis. Triumph grundades i Coventry av den från Nürnberg utvandrade Siegfried Bettmann och från början tillverkade man vanliga cyklar. Året efter grundades det tyska dotterbolaget i Nürnberg och i början av 1900-talet så kom även motorcykelproduktionen i gång. 1913 separerade man de bägge bolagen och Triumph i Tyskland slutade med motorcykeltillverkningen 1956/1957. Enklast känner man igen en tysk Triumph genom att bågen i logotypen går ovanför namnet medan den går nedanför namnet på den engelska versionen.

Den udda BMW F79. Som en packmotorcykel.Den udda BMW F79. Som en packmotorcykel.Den udda BMW F79. Som en packmotorcykel.
Den udda BMW F79. Som en packmotorcykel. Foto: Andreas Mau / CarPix

En annan udda skapelse är BMW F 79, som nästan kan beskrivas som en packmotorcykel. Tänk dig en packmoppe från 1933/1934 på steroider, tvåsitsig och med en 400-kubikare. Och i stället för ett flak där framme så finns det ett helt skåp. Redan 1932 hade BMW presenterat F 76 som bara hade en 200-kubikare men inte ens den större 400-kubikaren kunde hjälpa till att få skjuts på försäljningen. Så redan efter cirka 350 byggda exemplar lades tillverkningen ner. Hur mångas som finns kvar i dag är svårt att sia om men gissningsvis väldigt få. Eller när såg du en sådan senast?  

Kort sagt finns här det mesta som gör att ditt motorhjärta slår lite extra och med en planerad öppning under våren 2022 så får man inte missa ett besök i Nürnberg och Silberhorn Classics. Att staden Nürnberg också är värd ett besök i sig underlättar bara beslutet att resa.

Gamla stan i Nürnberg.Gamla stan i Nürnberg.Gamla stan i Nürnberg.
Gamla stan i Nürnberg. Foto: Neirfy / Shutterstock

Så tar du dig dit

Staden Nürnberg ligger på gränsen mellan mellersta och södra Tyskland, cirka 17 mil norr om München. Resan mellan de båda städerna tar knappt två timmar med bil. Museet Silberhorn Classics ligger cirka 20-25 minuters bilfärd sydost om Nürnbergs centrum. Det är enkelt att hitta dit med Google Maps och gatuadressen är Georg Silberhorn Straße som är en liten avstickare till den större Fischbacher Hauptstraße. 

Sedan vårt besök på Silberhorn Classics har vi nåtts av informationen att det officiella öppnandet har försenats något till slutet av sommaren/början av hösten.