Honda satsar på eldrivna motorcyklar
Nya modeller och batteribytartjänster ingår i Hondas elektrifierade planer för tvåhjulingar.
Elbilar är vardagsmat i dag, värre är det med eldrivna motorcyklar. De stora klassiska aktörerna står och stampar även om vi redan för två år sedan körde en eldriven Harley Davidson. Nu ska emellertid världens största motorcykeltillverkare kliva på eltåget.
Honda ska till 2025 lansera minst tio eldrivna modeller för att 2030 komma upp en säljvolym av 3,5 miljoner för fordonstypen. Det kan låta mycket men det är ändå bara 15 procent av Hondas totala motorcykelförsäljning.
LÄS OCKSÅ: Honda tar patent på bränslecellsmotorcykel
Hälften av modellerna ska vara kompakta och överkomliga och omfattar även tvåhjulingar med mopedprestanda. Tre av modellerna kan beskrivas som tunga motorcyklar och ska byggas på en ny plattform vid namn Fun. En eldriven crossmotorcykel för barn finns även med i planerna.
Elektrifieringsplanen omfattar även batteribytestjänster, främst i Asien, samt framtagandet av ett solid state-batteri för motorcyklar. Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha håller i Japan på att plocka fram en standard för batterier samt en infrastruktur för batteribyten.
Under 2040-talet ska Hondas motorcykeldivision vara koldioxidneutral, hela företaget ska nå dit 2050.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se