Mercedes-AMG:s nya modell har trumbroms
Tänker du att Mercedes AMG-avdelning bara betyder snabba bilar, och värstingversioner av olika slag? Då kommer den senaste Mercedes-AMG-modellen göra dig besviken. Den har nämligen bara två hjul, och klart begränsade prestanda.
Genom historien har AMG alltid varit förknippade med prestandabilar, och även om man tidigare i historien gett sig på andra märken så har det länge varit Mercedes som varit fokus. Så till den grad att man i dag är en helt integrerad del i moderbolaget. På senare år har man också gett sig på eldrift, så som i Mercedes-AMG EQS. Den senaste skapelsen att bära Mercedes-AMG-varumärket är förvisso också eldriven, men med betydligt beskedligare sedd till prestandan. Det rör sig nämligen om en elsparkcykel, av det slag som blivit ett vanligt inslag i gatubilden runt om i världen.
Mercedes-AMG E-Scooter, som det relativt självbeskrivande namnet lyder, har en räckvidd på fyra mil i eco-läge och en toppfart på 20 km/h. Det råkar också den hastighet som är maximala lagliga för fordonsslaget i Sverige. I sportläge (vad nu det innebär) är räckvidden bara 25 km. Motorn är på 0,5 kW, eller ca 0,7 hästkrafter. Eller ganska jämnt en tusendel av effekten i AMG-versionen av Mercedes EQS. En full laddning av det 0,45 kWh stora batteriet, ska ta mellan 2,1 och 3,5 timmar.
Att det är en Mercedes-AMG-produkt går dock inte att ta miste på, Mercedes-stjärnan sitter prydligt i fronten, och AMG-logotypen syns på både styre och fotplatta. I grunden rör det sig dock om en elsparkcykel från schweiziska Micro – samma företag som utvecklat den tuffa mikrobilen Microlino. (Får man hoppas på en AMG-version av den?)
Mercedes-AMG skryter vidare om att elsparkcykeln har tre olika typer av bromsar – motorbroms på framhjulet, trumbroms bak, samt en enklare fotbroms genom att trycka bakskärmen mot hjulet, samt att gasreglaget är genom vridning av handtaget, som en motorcykel, till skillnad mot en mer traditionell tumgas. Säkerheten ska höjas ytterligare genom ett halkförebyggande material på fotplattan och en ”integrerad ringklocka”.
Vill du, så kan du ladda ner en smartphone-app som kan kopplas upp via blåtand, och ge navigation, kördata och andra kontroller. En hållare för telefonen finns.
Inget pris har avslöjats, men vi gissar att den tyska prestandavarumärkningen gör den dyrare än grundmodellen från Micro, och att en prislapp på runt 15 000 kronor inte är orimlig. Det är heller inte den första elsparkcykeln med Mercedes-AMG-märkning. Sedan tidigare har kinesiska Xiaomi haft en modell med färg av Mercedes-AMG:s formel 1-team.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se