Norrmalmstorg: Flyktbilen tillbaka på brottsplatsen
På dagen 50 år efter Norrmalmstorgsdramat är flyktbilen, den Ford Mustang, som aldrig kom att användas tillbaka på brottsplatsen.
I en blå Ford Mustang skulle Clark Olofsson och Janne Olsson ha flytt en dag i augusti för exakt 50 år sedan. Nu blev det aldrig så då polisen gasade ut rånarna så de kunde gripas. Men bilen som stod parkerad utanför Kreditbanken kom att bli en av Sveriges mest kända.
Den blå Mustangen från 1971 tillhörde en av de tjänstgörande poliserna på plats. Men några år senare kom den på villovägar i Västerbotten hos en ägare som inte kände till bilens historia. Den föll offer för vinkelslip och svets i syfte att bli dragracingbil, ett bygge som stannade av.
I det skicket köpte tidningen Bilsport Classic bilen tidigare i år. Redan från start hade man ett tydligt mål. Att ställa ut den på Norrmalmstorg på 50-årsdagen efter rånet, alltså i dag 23 augusti. Det lyckades de med och har under hela dagen stått på plats med bilen utanför den gamla banken.
Med tanke på skicket har de haft ett digert jobb.
Hur många timmar har ni lagt på renoveringen?
– Usch jag vågar inte räkna, jag har bara sett fakturorna. Det är många som har jobbat på nätterna och helger. Det är egentligen en treårsrenovering som har gjorts på tio månader. Det är många som har slutit upp och tillhandahållit bland annat delar som hör till bilen, och andra som har behövt tillverkas, säger Magnus Karlsson, chefredaktör på Bilsport Classic.
Hur känns det att kunna ställa ut bilen på plats utanför gamla Kreditbanken?
– Det är många som kommer hit och det känns roligt. Det har varit fullt med folk här hela dagen, allt från äldre som minns när det skedde, till yngre som sett dokumentärerna. Till och med polisen som lånade ut bilen har varit här. Han bekräftade historien om gummibandet som man riggade bilens bränslemätare med. Enligt honom hade Clark och Janne inte tagit sig runt hörnet i bilen.
Har ni sett till Clark eller Janne?
– De skulle faktiskt ha varit här men det blev inte av. De skulle i väg till Belgien för att ha möte med ett ölbryggeri.
Enligt Magnus Karlsson har bilen inom Mustang-kretsar kommit att kallas för en svensk Bullitt. Inte dåligt för en bil som gjort sig känd för att bara stå parkerad. Under renoveringen har man granskat gamla bilder noggrant. Till och med ”Stockholm”-klistermärket på bakstammen sitter där. Enligt mustangens första ägare hade man ett sådant märke för att visa var man hörde hemma. De gamla registreringsskyltarna med länsbokstav, som tidigare visade det, slopades 1972.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se