Nytt svenskt märke ska göra elcykel för alla
Efter nya svenska märken som Cake och Vässla kommer Movs.
Den nya elcykeln presenteras under Stockholm Design Week och förutom en egen strategi för design och funktion satsar Movs på ett nytt form av ägande.
– Vi vill göra elcykeln tillgänglig för alla och det ska inte vara dyrare att köra elcykel än kollektivtrafik, säger Movs designer Jonas Rundqvist.
Vid sidan av ett gäng tydligt designade möbler står två elcyklar från Movs utställda på NK i centrala Stockholm. Utställningen är en del av Stockholm Design Week och för Movs sammanfaller den med säljstart och lansering.
– Cyklarna går att förbeställa redan nu och vi ska börja leverera i månadsskiftet april, maj, berättar Jonas Rundqvist.
Och precis som tidigare Cake och Vässla har Movs en tydlig designstrategi.
– Det kan se ut som vanliga cyklar, vilket också är meningen, men ser vi på olika detaljer så är det väldigt genomtänkt, berättar Jonas Rundqvist.
De två modellerna heter Ergo och Nörd där Ergo är en sjuväxlad elcykel med elmotorn på framhjulet och kedja. Det är en mer konventionell elcykel men med gemensamt batteri, svetslös ram i aluminium och montering av pakethållare korg på ramen som den lite mer extrema Nörd.
– Nörd är lite mer som vi tänker oss vårs elcyklar i framtiden. Den har motorn bak och handbroms. Båda cyklarna har lite längre skärmar för bättre skydd och de är rakt igenom designade för att klara en svensk, tuff vinter.
Dubbla sensorer
Movs använder två sensorer för mjuk hjälp från elmotorn där mängden kraft kan ställas i olika lägen. Dels finns en sensor för pedalernas rörelse men också en sensor för vridmomentet. Med två sensorer undviker du det vanliga lilla rycket vid start från stillastående och det blir också bekvämare att cykla när du kommit upp i fart.
Batteriet är på 0,54 kWh och innehåller samma typ av cellstyrning som moderna elbilar för bättre livslängd. Ett fulladdat batteri klarar cirka 10 mils körning beroende på belastning.
Movs lanserar sin abonnemangstjänst i Stockholm, Göteborg och Malmö där du tecknar en prenumeration på cykeln som då innehåller full service och hjälp om något händer med cykeln. Priset per månad ligger några hundralappar under vad ett månadskort i kollektivtrafiken kostar och du kan lägga till tillgång till vinterdäck.
– Vi vill göra att fler ska kunna använda en elcykel i stället för att ta bilen så därför la vi kostnaden under ett månadskort. En elcykel fungerar väldigt bra på vintern då du kan behöva lite mer hjälp för att ta dig fram.
I övriga landet går det att köpa både Nörd och Ergo från Movs hemsida.
Jonas Rundqvist fortsätter att peka och visa på detaljer. Den lila ”stroppen” du använder för att lyfta ut batterier, efter att sadeln fällts upp, ska symbolera det cirkulära i elektrifieringen, lasthållarna sitter stadigt i ramen både bak och fram och hela cykeln är gjuten i en enda aluminiumform för att slippa svetsskarvar. Kedjan på Ergo är helt inklädd för att klara tufft väder. Alla sladdar ligger i ramen och bromsarna är underhållsfria.
– Det har tagit tid att designa cykeln men vi tror att det här en cykel många kommer att vilja ha. Inte för designad så att det stör ägaren men de som ser detaljerna vet, säger Rundqvist.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se