Foto: Volvo

Så blir Volvos upplevelsecentrum i Göteborg

Om två år invigs World of Volvo i Göteborg. På platsen där Saabs växellådsfabrik en gång låg bygger Volvo Cars och AB Volvo ett gemensamt upplevelsecentrum.

Från och med våren 2024 ska man kunna gå in på Volvos upplevelsecentrum World of Volvo i centrala Göteborg. Satsningen görs gemensamt av Volvo-bolagen Volvo Cars och AB Volvo och planen är att skapa en plats för utställningar, kultur, design och möten.

– ­­Volvo har alltid hört samman med Hisingen och vårt nuvarande Volvo-museum har legat lite avsides och inte så tillgängligt längst västerut på Hisingen. Frågan har därför väckts att etablera Volvos varumärke i centrala Göteborg på ett helt nytt sätt, säger Magnus Wrahme, vd på World of Volvo i ett pressmeddelande.

World of Volvo byggs på tomten där Saabs gamla växellådsfabrik låg, i närheten av Liseberg, och byggnaden blir fem våningar hög och byggs helt i trä med skandinavisk design inspirerad av Bohuslän.

Tanken är att det alltid ska hända något på World of Volvo. Det ska finnas nya utställningar, nya upplevelser eller konferenser och artistevenemang. 

– Vi vill att de som kommer till World of Volvo ska kunna ta del av det som vi erbjuder utan att betala. Det enda man ska behöva betala för är om man vill gå in och besöka utställningarna, våra restauranger eller speciella events och aktiviteter, säger Magnus Wrahme.

I byggplanerna ingår också ett stort parkeringsgarage med plats för drygt 1 500 bilar under upplevelsecentret.

World of Volvo kan ses som ännu ett uttryck för den trend som går genom bilindustrin just nu där biltillverkare vill få alla, inte bara kunder, att besöka deras platser. Lynk & Co har sina klubbar där man kan bada bastu och köpa kläder och kinesiska Nio har 46 så kallade Nio House runtom i världen. Ett finns på Karl Johans Gate i Oslo där det finns yogarum, konstutställningar och försäljning av lokala kläddesigners kläder, kafé och ett bordtennisrum. Ett liknande Nio House planeras till Stockholm någon gång i år.