Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Så hittar du rätt exemplar Porsche 911

Begagnade sportbilar kan bli lika dyra i drift som i inköp. Med introduktionen av de vätskekylda modellerna 996 och 997 fick Porsches solida kvalitetsrykte sig en törn. Vi tar hjälp av experterna på Levin Racing för tips på hur du ska undvika problemen om du vill köpa 911.

Kungsör, beläget vid Mälarens västra tillopp är kanske mest känt för att skådespelaren Thor Modéen föddes här. Liksom att Karl XI trivdes förträffligt i Kungsör där han jagade och försökte tämja älgar till stridsdjur, dock utan framgång. Mindre känt är att krigarkungen hade långt gångna planer på att Kungsör skulle bli rikets nya huvudstad.
Teknikens Värld har emellertid helt andra syften med vårt besök i den västmanländska kommunen. Här huserar nämligen Levin Racing. En oberoende Porschespecialist som kan stoltsera med att ägaren Anders Levin med lagkamrater tagit sig så långt upp som topp tio i den totala resultatlistan för Nürburgrings mytomspunna 24-timmarslopp – i en Porsche 996 GT3 – och att han tillsammans med kollegan Rasmus Häll mest troligt är Sveriges främsta expert på att renovera 911:ans första vätskekylda motorgeneration. Alltså den typ av motor som sitter i Stig-Helmer. Det mest kända konstruktionsfelet är det som benämns som IMS-lager.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill