Skattesmitarna: Linus Pröjtz tips

Ingen fordonsskatt och besiktning vartannat år lockar, men det är bara krydda på en redan intressant anrättning menar Linus Pröjtz. Här väljer redaktionen tre bilar för totalt 200 000 kronor och väljer man rätt kan det sluta hur bra som helst.

Det är klart att man kan se på bilaffären ur en rent ekonomisk synvinkel. Plus och minus. Rätt färg på siffrorna på sista raden och allt det där. Köpa för att sälja men då missar man storheten i vad som finns att skörda och njuta av i det här ålderssegmentet. Det vill säga fantastiska entusiastbilar med förmågan att, i bästa fall, ge ett ytterst bekymmersfritt ägande. Om du verkligen gör din läxa, detaljstuderar kritiskt och har is i magen så kommer DET DÄR exemplaret att flyta upp till ytan. Kanske som för några år sedan då en snorfin Mercedes 190 E från tidigt 1990-tal annonserades ut. Lågt miltal, metalliclack och något så ovanligt som i stort sett fullutrustad. Dessutom i ett skick som var ännu bättre än vad det låga miltalet skvallrade om. Så... köpte jag den? Nej, det gjorde jag ju inte vilket var förbannat synd. För den där bilen skulle ha kunnat leverera både som entusiastbil och som investering. Det är inget snack om att 1980- och 90-talet är i ropet, alltså precis det ålderssegment som jag siktar in mig på här. En kul grej hade varit att satsa på fina exemplar av den japanska invasionen. Det vill säga Honda Accord, Mazda 626, Nissan Bluebird och Toyota Camry. Bilarna som ”alla” köpte mot slutet av 1980-talet, bilar som idag i stort sett är helt borta. Nej, inte helt – men nära nog. En Blocket-sökning gav så klent resultat att det vore rent löjeväckande att skriva om dem som intressanta skattesmitare. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill