Skattesmitarna: Marcus Engströms tips

Härom veckan kom minister Bolunds besked om ännu högre skatt på bensin- och dieseldrivna bilar. Därför får redaktionen nu välja sina skattebefriade 30-åringar! Dåliga för miljön, men bra för plånboken. Och kanske även psyket. Vad vet jag?

För trettio år sedan fick jag veckovis stryk av Erik Nyberg i både tennis och på alla prov i Timrå Gymnasieskolas andra årskurs, och jag hade knappt tagit mig ur vanföreställningen att jag verkligen MÅSTE ha en Peugeot 405 Mi16. För lite mindre än trettio år sen ­slutade det med att när körkortet väl var i hand så köpte jag nya fälgar till pappas 740 GL och körde med den medan han blev förvisad till mammas Fiat Uno 60S. Och sedan en Audi 100 1,8S från 1985 när jag hade tjänat ihop egna pengar. Nu vill jag på ­riktigt ha en elbil, inte för att slippa skatten utan för att en liten billig elbil passar min körprofil runt hemmet med skjutsningar till och från barnens träningar. Men så andefattigt att bara glida omkring där nästan både ljud- och luktfritt. Man behöver ju nåt för själen också. Och då är det ju så lämpligt att man kan spara en slant på att köra trettioårigt. I förra numret gick Mikael Stjerna loss på 1991 års Alla Bilar och valde sina ”tre för 200 000 kronor”. Jag tycker det är fusk. Bilar man verkligen vill ha väljer man ur minnet. I vissa fall till och med muskelminnet. Att man sedan använder Blocket som mätverktyg på hur många som finns och vad de kostar är däremot inte fusk. För så gör ju alla.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill