Svårsläckt brand på bilfartyg
Utanför nederländska kusten brinner sedan tisdagskvällen ett transportfartyg lastat med nästan tre tusen bilar på väg till Egypten. Branden pågår fortfarande och kan enligt uppgift hålla i sig i flera dagar.
En har omkommit och flera är skadade i samband med den brand som bröt ut på 199,97 meter långa transportfartyget Fremantle Highway som bröt ut på tisdagen när det befann sig utanför Nederländerna på väg från tyska Bremerhaven till egyptiska Port Said. Lasten består av 2 857 bilar varav 350 stycken är bekräftade vara Mercedes-bilar.
Man vet ännu inte vad som orsakade branden, men diskussion om det beror på att det fanns elbilar i lasten har uppstått. Omkring 25 av bilarna ombord är just elbilar.
Branden uppges vara svårkontrollerad och kan pågå i flera dagar.
– Branden är definitivt fortfarande inte under kontroll. Den är väldigt svår att släcka, möjligen på grund av lasten som fartyget fraktade, säger Edwin Versteeg som är talesperson för det nederländska departementet för infrastruktur och vattenvägar.
Säkerheten till sjöss ska ses över
Internationella sjöfartsorganisationen, IMO som lyder under FN, fastställer regler för säkerhet till sjöss. Enligt uppgift planerar IMO att till nästa år ta fram nya åtgärder för att höja säkerheten hos fartyg som transporterar bilar eftersom antalet bränder på bilfraktande lastfartyg sägs ha ökat.
För bara drygt två veckor sedan började det brinna på ett transportfartyg med omkring 1 200 bilar när det låg i hamnen i New Jersey. Det tog fem dagar att släcka branden som krävde två brandmäns liv. Även vid denna incident inleddes diskussion om elbilar ombord, men enligt hamndirektören fanns det inte kvar några elbilar på fartyget när branden uppstod då dessa hade lastats av vid tidigare stopp i Baltimore.
I fjol blev det stora rubriker när ett stort fartyg som transporterade bilar från Audi, Bentley, Porsche och Volkswagen började brinna utanför Azorerna och därefter sjönk och ligger nu på 3 500 meters djup.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se