Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.
Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.
Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.
Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.
Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.Volvo 1800S 1963.
1 AV 5
Volvo 1800S 1963.
Foto: Bilweb Auctions
2 AV 5
Volvo 1800S 1963.
Foto: Bilweb Auctions
3 AV 5
Volvo 1800S 1963.
Foto: Bilweb Auctions
4 AV 5
Volvo 1800S 1963.
Foto: Bilweb Auctions
5 AV 5
Volvo 1800S 1963.
Foto: Bilweb Auctions

Svenska ikoner säljs på auktion

Bilweb Auctions har en rad rariteter i sin decemberauktion. Bland annat en Volvo P1800 från 1963 med 5 000 mil på mätaren!

Den röda Volvon är unik med få ägare och låga mil. Produktionen av Volvo 1800 S – ”P” ingår egentligen inte i modellbeteckningen – hade 1963 flyttats hem till Göteborg från engelska Jensen. Första ägaren körde bara 1 000 mil med bilen och sålde den ett år gammal till bilens långvariga ägare i Nässjö. Denne körde ytterligare 4 000 mil med bilen och ställde sedan av den 1976 för att en göra en ombyggnad och uppdatera modellen med de senaste årsmodellernas designelement som raka lister, nya fälgar med mera. Åren gick och andra saker kom emellan, och Volvon blev stående. Bilen gick i arv 2010 och projektet drog ut på tiden. Först efter ett ägarbyte färdigställdes bilen 2022 och säljs nu besiktigad och påställd. Förädlingen till en nyare årsmodell var typiskt för tiden men är sådant som i dag sänker värdet på många samlarbilar. Värt att notera är därför att originallisterna, ”hockeyklubborna”, finns kvar. Dock inte original hjultallrikar, fälgar och handtag. Dessa småsaker inverkar dock bara marginellt på värdet som Bilweb Auctions gissar till mellan 550 000 och 650 000 kronor.

Volvo 244 GL 1988.Volvo 244 GL 1988.Volvo 244 GL 1988.
Volvo 244 GL 1988.Volvo 244 GL 1988.Volvo 244 GL 1988.
Volvo 244 GL 1988.Volvo 244 GL 1988.Volvo 244 GL 1988.
1 AV 3
Volvo 244 GL 1988.
Foto: Bilweb Auctions
2 AV 3
Volvo 244 GL 1988.
Foto: Bilweb Auctions
3 AV 3
Volvo 244 GL 1988.
Foto: Bilweb Auctions

Som vanligt är det många Volvo med på auktionen. Intresset är stort och i dag blir det frisk budgivning även på relativt moderna folkhemsklassiker. En vit Volvo 244 som har gått 22 000 mil har en vecka innan auktionsavslut bud på 30 000 kronor – och har därmed redan passerat reservationspriset.

Saab 900i 1988.Saab 900i 1988.Saab 900i 1988.
Saab 900i 1988.Saab 900i 1988.Saab 900i 1988.
Saab 900i 1988.Saab 900i 1988.Saab 900i 1988.
1 AV 3
Saab 900i 1988.
Foto: Bilweb Auctions
2 AV 3
Saab 900i 1988.
Foto: Bilweb Auctions
3 AV 3
Saab 900i 1988.
Foto: Bilweb Auctions

Saab 900 i olika former har de senaste åren ökat starkt i värde. Det bevisas inte minst av den Saab 900 från 1988 som auktioneras ut i december. Bara 6 800 mil och i ett utsökt originalskick – det är inte undra på att buden en vecka innan klubban faller redan har passerat 50 000 kronor. Bilweb Auctions tror på ett värde i häradet 75 000 till 85 000 kronor. Det är sällan så rostfria och välvårdade Saab 900 kommer ut på marknaden. Två andra 900-modeller finns också med på auktionen, det här är samlarbilar i dag.

Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.
Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.
Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.
1 AV 3
Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.
Foto: Bilweb Auctions
2 AV 3
Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.
Foto: Bilweb Auctions
3 AV 3
Oldsmobile 88LS Gulf Edition 3,8 V6 1998.
Foto: Bilweb Auctions

En modern men riktigt sällsynt bil är Oldmobile 88 LS Gulf Edition från 1998. Detta är den sista Oldsmobile 88—modellen som gjordes. 1999 stoppades tillverkningen och 2001 kom ersättaren Oldsmobile Aurora. Synd på ett så klassikt modellnamn. I USA skriver man för övrigt Oldsmobile Eighty Eight. Ärligt men lite tråkigt är att Bilweb Auctions skriver att ”Köparen bör göra en kontroll av de många funktioner som styrs inifrån kupén då en systematisk sådan ej genomfördes vid fototillfället.” Hur ska man då kunna bjuda på bilen? Säljaren bör väl för övrigt veta vad som inte fungerar på sin egen bil?

Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.
Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.
Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.
Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.Lamborghini Murciélago 2005.
1 AV 4
Lamborghini Murciélago 2005.
Foto: Bilweb Auctions
2 AV 4
Lamborghini Murciélago 2005.
Foto: Bilweb Auctions
3 AV 4
Lamborghini Murciélago 2005.
Foto: Bilweb Auctions
4 AV 4
Lamborghini Murciélago 2005.
Foto: Bilweb Auctions

Dyrast på auktionen där en Lamborghini Murciélago V12 från 2005. Den första modellen som togs fram med Audi som ägare. Svensksåld och med ”lagom” körsträcka betonar auktionsfirman, 5 000 mil. Bilar mår bra av att användas och det gäller även supersportbilar. När detta skrivs ligger budet på 1,1 miljoner kronor, men värdet bedöms till 1,9-2,4 miljoner kronor. Köp om du vill kunna känna hur 340 km/h känns.   

Totalt 22 bilar klubbas den 8 december. Mer information och bilbeskrivningar finns på bilwebauctions.se.