VR – på framtidens trackday?
En BMW M4 står redo på en tom parkeringsplats. Sladdfest? Nej, roligare än så. Jag och BMW:n hamnar i en Mario Kart-upplevelse.
VR-glasögonen är ingen nyhet varken i bilbranschen eller i spelindustrin. Redan när Volvo visade nya XC90 fanns det en möjlighet att kliva in i en bil, sätta på sig glasögonen och uppleva hur bilen såg ut inuti.
Vi har också kört snabbt på Nürburgring i bilspelet Gran Turismo och förstärkt upplevelsen med ett par VR-glasögon. BMW har provat tekniken i ett showroom i Stockholm där en bilköpare med hjälp av VR-teknik kan se ”sin” bil i olika färger och med olika tillval.
Nu har BMW tagit tekniken ännu längre.
Jag kliver in i M4:an och får glasögonen monterade på huvudet och framför ögonen. Parkeringen förvandlas nu till en racerbana. En rätt knixig bana där det dyker upp BMW-mynt på olika platser som jag kan ”köra över” med min bil.
Första varvet är ett test innan det är allvar och tidtagning.
Det går förvånansvärt snabbt att anpassa hjärnan till att jag faktiskt kör bilen helt blint. Bilen ger förstås samma respons till mig när jag gasar, bromsar och svänger och motsvarande bil kör utmed banan jag ser framför ögonen.
Jag tar i lite extra för att försöka matcha testpiloternas varvtid. Men i en av ingångarna till en chikan råkar jag nudda barriären. I vanliga fall hade det här kostat stora pengar, resulterat i många timmar i garaget och kanske till och med en helt förstörd bil. Nu ser jag bara i skärmen hur min varvtid stryks och jag kan lugnt köra tillbaka till utgångspunkten.
När min kollega gör motsvarande test ser jag hur M4:an far runt på den tomma parkeringen och svänger hit och dit.
BMW ska använda tekniken för att utveckla framtidens assistanssystem och på sikt framtidens självkörande bilar. Med VR-glasögon på testförarna kan de se exakt hur bra bilen fungerar i en rörig stadsmiljö och vilka skyltar och vilken information som är svår för föraren att upptäcka. På samma sätt går det att i olika miljöer testa framtidens system. Den racerbana jag körde runt på kan lika gärna vara en motorväg i Los Angeles, stadskärnan i Paris eller Strandvägen i Stockholm.
Det går också att tänka sig att du tar din bil till en trackday på en tom parkering, får glasögonen och utrustningen i bilen monterad och sedan ger dig ut på några timmars körning på valfri racerbana.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se