Påven byter bil – till Dacia
Påve Franciskus förespråkar sparsamhet och anspråkslöshet. Nu skiftar han till Dacia Duster. Här är bilder och information om påvens nya tjänstefordon… och de gamla.
Påve Franciskus har haft några olika bilar under sin tid i sitt ämbete. Bland annat två så vitt skilda fordon som en Hyundai Santa Fe Cabriolet och en Lamborghini Huracan. Dock ska tilläggas att Lamborghinin endast var ämnad att auktioneras ut till förmån för välgörenhet.
Påve Franciskus fick även en Renault 4 från 1984 med 30 000 mil på mätaren av en präst i Italien. Det sägs att påve Franciskus hade en Renault 4 i sin ungdom så cirkeln är så att säga sluten.
Nu har påven Franciskus tagit ett steg tillbaka. Dacias prototyp-avdelning har tillsammans med den rumänska karossbyggaren Romturingia byggt en specialanpassad påvemobil. Det är i grunden en vanlig Dacia Duster med fem säten, och det sägs att baksätet ska vara exceptionellt komfortabelt. Vilket kommer passa ypperligt under långa publika parader.
Bilen har ett stort soltak och takmonterade handtag samt möjlighet att plocka bort hela den genomskinliga hytten för att de stora massorna ska kunna få en bättre bild av påve Franciskus.
Den har helläder-inredning och dessutom är fjädringen sänkt med 30 millimeter för att underlätta insteget.
TEST: Dacia Duster mot Jeep Wrangler och Suzuki Jimny
Påve Franciskus förespråkar sparsamhet och anspråkslöshet och det rimmar kanske lite bättre med en Dacia Duster jämfört med sina företrädare som föredrog lite mer premium som Mercedes och Range Rover.
Om vi ser tillbaka på de bilar som har förekommit i Vatikanstaten och tidigare påvars ägo ser vi att det har varit mycket Mercedes i begynnelsen, eller rättare sagt under 1930-talet och även under stora delar av 1960-talet. 1979 hade dåvarande påve Johannes Paulus II en stor Ford Transit. 1980 klev samma påve tillbaka till Mercedes, den här gången en G230.
LÄS MER: Klassikerguiden, Öststatsbilar
1981 blev det franskt med Peugeot 504 och 1982 var det en Range Rover som fick agera tjänstefordon. 1982 klev de ner i storlek en smula eftersom det då var en Seat Panda/Marbella som fick agera som en något påver påve-fraktare. 1985 fick en något mer komfortabel Mercedes S-klass ta över och två år senare blev det en väldigt högbyggd och rymlig Mercedes-buss som tog över stafettpinnen.
I början av millenniet var det nya Mercedes ML som agerade glasburk när påven skulle visas upp för massorna. 2004 åkte Johannes Paulus II runt i en väldigt öppen Fiat Campagnola.
2008 var det påve Benedictus XVI:s tur att åka väldigt öppet, då i en Mercedes G 500. 2012 såg den första eldrivna påvefraktaren dagens ljus i form av en Renault Kangoo ZE.
Nuvarande påve Franciskus har som tidigare nämnts färdats i en specialbyggd Hyundai Santa Fe Cabriolet.
Se alla bilarna i vårt bildgalleri här nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se