Så extremt mycket snabbare är Koenigsegg One:1 än Audi R8 GT
Skillnaden på papperet är enorm, men hur stor är skillnaden i verkligheten då? Det får vi se här!
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
I ena ringhörnan står fyrhjulsdrivna tysken Audi R8 GT med V10-maskin på 5,2 liter, 560 hästkrafter och 540 newtonmeter. Den 1 525 kilo tunga bilen gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder, 0-200 km/h på 10,8 sekunder och toppar 320 km/h. Det är alltså riktigt bra prestanda som Audin är beväpnad med.
I andra ringhörnan står bakhjulsdrivna svensken Koenigsegg One:1 med V8-maskin på 5,0 liter, 1 360 hästkrafter och 1 371 newtonmeter. Den 1 360 kilo tunga bilen gör 0-100 km/h på under 2,8 sekunder (ingen officiell tid ännu), 0-200 km/h på okänd tid, 0-300 km/h på 11,9 sekunder och toppar, i teorin, över 440 km/h. Det är alltså ännu bättre prestanda som Koenigsegg är utrustad med.
Skillnaderna är stora – på papperet. Kan de vara lika stora i verkligheten? Audin har ju sin fina fyrhjulsdrift, och visst spelar den roll, framför allt eftersom launch control-systemen är avstängda på båda bilarna. Men fyrhjulsdriften ger bara Audin några meter i fördel precis i början. Därefter ser det nästan ut som om Audi R8 GT står stilla.
På VMAX200-eventets bana hann Audin toppa 305,8 km/h innan det var dags att sakta ned. Koenigsegg One:1 trappade av vid 354,1 km/h, inte för att banan tog slut utan för att det var någon form av problem med hjulinställningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se