Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så mycket kostar Polestar 1 och 2 som tjänstebilar

Intresserad av laddhybriden Polestar 1 eller elbilen Polestar 2 som tjänstebil? Så här mycket kostar dessa dig.

Superladdhybriden Polestar 1 med 600 hästkrafter och en 0-100-tid på 4,2 sekunder kostar 1 699 000 kronor. Prislappen är kanske lite väl häftig för din plånbok, men du vill absolut köra en bil från Polestar. Då kan du sikta in dig på nästan lika accelerationssnabba Polestar 2 som är en ren elbil med 408 hästkrafter och en 0-100-tid på 4,7 sekunder. Den kostar ”endast” 659 000 kronor.

Du kanske drar dig för att slanta upp så stora summor på ett bräde, du väljer hellre någon av modellerna via din arbetsgivare som tjänstebil eller rent av som förmånsbil. Men hur mycket kostar Polestar 1 och Polestar 2 som förmånsbil? Det vet vi nu sedan Skatteverket har lagt upp Polestars båda modeller i sin så kallade bilförmånsberäknare.

Förmånsvärde Polestar 1

För Polestar 1, med 12,5 mils räckvidd på el, justeras det förmånsgrundande priset ned (för att likställas med en jämför bar bil med motsvarande traditionell drivlina) och landar på 880 900 kronor och det beräknade förmånsvärdet, efter den så kallade reduceringen för laddhybrider (10 000 kr), blir därmed 144 671 kronor per år, eller 12 055 kronor per månad.

En någorlunda jämförbar bil med bensinmotor är Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ med V8 på 612 hästkrafter. Den har ett inköpspris på 1 219 900 kronor som resulterar i ett årligt förmånsvärde på 239 053 kronor, eller 19 921 kronor per månad.

För skojs skull jämför vi också med Lamborghini Urus, den frustande italienska suven med 650 hästkrafter. Den kostar 2 410 000 kronor, betydligt mer än både Polestar 1 och ovan nämnda prestanda-Mercedes. Förmånsvärdet för Urus landar på enorma 486 654 kronor per år eller 40 554 kronor per månad.

LÄS MER: Provkörning av Polestar 1

Förmånsvärde Polestar 2

För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.

En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.

Vad nettokostnaden blir för just dig beror på marginalskatten. För privatpersoner med tjänstebil via arbetsgivaren är det inte ovanligt att den beräknas på 55 procent.

LÄS MER: Så upplevs Volvos elbil XC40 Recharge